Utrecht West

Duurzaamheid op ruilfestivals

foto van het ruilfestival door Julia Sniecikowska

Duurzaamheid op Ruilfestivals

Utrecht – Afgelopen zaterdag vond er een ruilfestival plaats in de Hallen van Amsterdam in Oud-West. Deze was niet alleen bedoelt om de buurtbewoners een gezellige middag te bezorgen, maar ook om iedereen bewuster te maken van duurzaamheid. Zo waren er verschillende workshops om met mensen in gesprek te gaan over duurzaamheid, maar ook de samenhorigheid die voor sommige af en toe nog mist.

In Utrecht wordt er weinig tijd ingezet om mensen bewust te maken van duurzaamheid. Veel bewoners geven ook aan niet erg te betrokken zijn in hun wijk. Inmiddels is het al bijna een jaar geleden dat er voor het laatst een ruilfestival is georganiseerd in Utrecht west. De bewoners proberen, op onder andere Facebook, initiatief te nemen om zoiets te organiseren, maar vaak zonder succes. In Amsterdam is het een wat meer succesvolle omgeving.

Zaterdag veertien oktober was het zover. Een Ruilfestival in de Hallen van Amsterdam. Enorm veel buurtbewoners, maar ook mensen van verder weg, kwamen voor de zoveelste keer op rij samen om bewuster te worden van hun gebruik en elkaar. Zo kon je veel workshops bezoeken, het ruilen van kleding of andere spullen, informatie opvragen over een duurzame manier van omgaan met energie. Ook was er een reeds verschillende activiteiten, zoals een theater tentoonstelling en een 3D printer, waar je kon leren hoe je iets moest printen met duurzaam materiaal. Een hele diverse planning, met hele diverse vrijwilligers die allemaal iets anders te vertellen hebben en dit allemaal onder het genot van livemuziek. ‘We zijn een groep buurtwerkers die samen met buurtbewoners hebben we het idee bedacht van circulaire ruilfeesten. Onze ruilfeesten hadden eigenlijk 3 doelen, duurzaamheid bevorderen, financiële ruimte creëren bij bepaalde doelgroepen die het niet breed hebben en het taboe doorbreken rondom armoede. Toen hadden we een idee hoe leuk het zal zijn als we dus ook met andere partijen die in oud-west ook iets met duurzaamheid doen gaan samenwerken en dat groot aanpakken. We willen ook dat die organisaties elkaar beter leren kennen. Tijdens de debriefing besteden we ook aandacht aan wie iedereen is,’ vertelt Montse, één van de organisatoren van het ruilfestival. ‘De bedoeling is ook dat veel mensen hier samenkomen en een kopje koffiedrinken om daarmee samen in gesprek te gaan.’

Ook sprak ik met andere mensen van de organisatie om erachter te komen wat hun visie is van het festival: ‘Ik vind dat er ontzettend veel spullen onnodig worden gekocht, maar ook veel onnodig veel goeie spullen worden weggegooid. Er wordt niet meer gekeken naar wat er gebeurt met de natuur. Alles wat wij gebruiken gaat uiteindelijk ten koste van de leefbaarheid en dat is dus in ieder geval, wat wij doen, het kleine stukje bewustwording, maar anderzijds ook ontmoeting en dat er in het leven andere dingen zijn dan alleen materialisme. Ik heb altijd voorgezeten in de buurtraad en de wijkraad. Ik ben altijd heel actief geweest in het verbinden van mensen met mekaar. Niet alleen verbinden, maar ook het zoeken naar daar waar dingen niet kloppen om te kijken hoe dingen anders kunnen en beter kunnen worden voor het belang van de wijk. Nu ik met Montse erg goed samenwerk, doe ik veel dingen in de Hallen’, vertelt Marjo, een buurtbewoner van oud-west. Zij is lid van de adviesgroep in de gemeente. Voor haar is het erg belangrijk dat mensen een plek hebben waar ze elkaar kunnen ontmoeten en dat mensen krijgen wat ze nodig hebben in hun wijk. ‘We vonden dat er iets in de buurt moest gebeuren, ook als het gaat om duurzaamheid. We hadden ook een buurthuis online tijdens corona, zodat mensen nog contacten konden maken met de buurt. Die wilden we ook duurzaam bestendigen, maar ook dat het niet alleen gaat over spullen en dat het ook gaat over relaties opbouwen. Zorgen dat je een plek hebt waar je heen kan. Nu zijn we met een nieuw project bezig, tribunes in de stad, het idee is om van mensen tijd te vragen om in hun drukke bestaan even stil te staan om te kijken naar de mens eigenlijk. Het is ook bezinning om soms een beetje te kijken. We hebben het onderverdeelt in de wachtende mens, vierende mens, onzichtbare mens, vergeten mens en de hoopvolle mens,’ vertelt een vrijwilliger van de theatertentoonstelling de Slapelozen. Aldus een moment voor het bewustmaken van het milieu, maar genoeg ruimte voor gezelligheid krijg je er gratis bij.

Bronvermelding

De Westkrant. (2023). Ruilfestival kleding, boeken en interieurspullen in de hallen. De Westkrant. https://www.dewestkrant.nl/ruilfestival-kleding-boeken-en-interieurspullen-in-de-hallen/

Julia Śniecikowska

Mijn naam is Julia Sniecikowska. Mijn interesses liggen voornamelijk bij kunst, cultuur en passie van anderen. Mijn nieuwsgierigheid is altijd erg groot geweest, waardoor dit soort werk mij ook altijd plezier bezorgt.