Utrecht West

Inwoners Schepenbuurt (Utrecht) niet goed op de hoogte van georganiseerde sportweek

(Schepenbuurt) – De Nationale Sportweek 2023 vond plaats tussen 15 en 24 September. De gemeente Stichtse Vecht besloot deze week aan te grijpen om iedereen kennis te kunnen laten maken met verschillende soorten sport doormiddel van activiteiten. Ook voor de inwoners van Utrecht-West was er van alles te beleven op het gebied van sport. Maar zijn de bewoners van de Schepenbuurt wel geïnformeerd?

Samen wandelen, iets winnen op de weekmarkt of je kind kennis laten maken met sport en spel, tijdens de Nationale Sportweek was het allemaal mogelijk. ‘’Ik hoorde het net toevallig op de radio, maar verder heb ik er niks over gehoord’’ verteld Beatrijs, wonend aan de Barkasstraat. Ook Steve Deniz samen met zijn dochter Ike, wonend aan de Fregatstraat geven aan er niet veel van af te weten. ‘’Ik heb er wel iets over gehoord’’ verteld Ike, ‘’Maar ik wist niet dat het deze week was’’.

De Schepenbuurt heeft een eigen Facebookgroep waar verschillende oproepen en evenement in worden gedeeld, maar het sportweek programma was daar niet in te zien. Ook wordt er in deze buurt veel gedaan met huis-aan-huis flyers, die nu uitbleven.

Een anonieme bron geeft aan dat er veel meer reclame was toen de stad Utrecht 900 jaar bestond. Je moet dan denken aan merchandise en flyers. Jammer vindt deze persoon het niet ‘’ Als ik wil sporten, dan ga ik ook sporten’’

Wel vinden de gesproken inwoners het een goed initiatief om een grotere groep mensen aan het sporten te krijgen. ‘’Mijn oudste zoon wist al snel welke sport hij wilde doen, maar met mijn jongste zoon is het echt zoeken naar de juiste sport en daar kan zo’n sportweek zeker bij helpen’’ beaamt Beatrijs.

In de audio vertelt Hilde, werkzaam bij Stichting ”Aapjeskooi’, hoe en waarom de stichting meewerkt aan de Nationale Sportweek 2023.

Audio gemaakt door: Feline van Hoeckel

Sofie Gerretschen

Sofie Gerretschen (2000) is geboren en getogen in de Achterhoek. Ze is momenteel eerstejaars journalistiekstudent aan de Hogeschool Utrecht. Naast haar huidige studie is ze aangesloten als vrijwilliger bij 'Beeldbrengers', een mediaplatform, voor jongeren door jongeren, die items over lokaal nieuws maken in Doetinchem. Haar nieuwsgierigheid, creativiteit en openheid zorgen ervoor dat ze tijdens deze studie helemaal op haar plek zit. Het doel dat voorop staat in haar journalistiek werk is ''Mensen een stem geven die niet altijd worden gehoord''. Na deze studie hoopt ze aan de slag te gaan in de Achterhoek als verslaggever.