Utrecht Zuid

Audio-interview vrijwilliger buurthuis Hart van Hoograven

Foto: Pixabay

Hoograven – 7 december is de Nationale dag van de vrijwilliger. Vooral bedoeld om de vrijwilliger in het zonnetje te zetten. Toch is er nog steeds een groot tekort aan vrijwilligers. Het aantal mensen dat zich jaarlijks inzet blijft gelijk, maar het tekort aan vrijwilligers groeit wel. Simpelweg omdat de vraag naar vrijwilligers groeit.

Vooral ‘maatjes’ worden gezocht, mensen worden aan elkaar gekoppeld om zo elkaar te helpen en ook eenzaamheid tegen te gaan. En om bijvoorbeeld ouderen, die nog thuiswonend zijn, te ondersteunen. Bij het buurthuis in Hoograven zorgen de vrijwilligers er onder andere voor dat er voor iedereen iets te bleven valt. Zij ondersteunen verschillende activiteiten voor jong en oud en voor verschillende culturen.

In de onderstaande audio-interview hoort u Leila, Leila is vrijwilligster bij het buurthuis Hart van Hoograven. Zij vertelt wat voor impact het tekort aan vrijwilligers op de bewoners heeft en waarom zij wel vrijwilligerswerk is gaan doen.

Daphne van Beek

Daphne van Beek (2004) is een eerstejaars student journalistiek op de Hogeschool van Utrecht. Daphne schrijft nu voornamelijk nieuwsberichten en interviews voor de website van haar school in het thema criminaliteit in haar hyperlocal Utrecht Zuid. Ze is voornamelijk geïnteresseerd in misdaad en zou in de toekomst ook graag een misdaadjournalist willen worden. Ook probeert ze de wereld om haar heen steeds beter te begrijpen en luistert ze graag naar beide kanten van een verhaal.