Utrecht Zuid

Selecteer Pagina

Kruispunt ’t Goy naar de Hooft Graaflandstraat: hoogste aantal verkeersongevallen 2023, omwonenden aan het woord

Kruispunt ’t Goy naar de Hooft Graaflandstraat: hoogste aantal verkeersongevallen 2023, omwonenden aan het woord

UITRECHT-ZUID – Slechts een week geleden was het weer raak, ‘Aanrijding op de Hooft Graaflandstraat met letsel’, zo luidt dagblad De Gelderlander. Dit is helaas geen zeldzame gebeurtenis voor de Hooft Graaflandstraat. Gemeente Utrecht meldt zelfs dat het kruispunt ’t Goy naar de Hooft Graaflandstraat de meeste verkeersongevallen telt van 2023. Hoe kan dit?

‘Het is pijnlijk gezien de vele aanpassingen en investeringen die afgelopen jaren zijn gedaan om dit punt veiliger te maken. Daarnaast wordt dit punt nog steeds gebruikt als voorbeeld voor andere plekken in de stad waar ook stadsboulevards worden ingericht’, zegt Bert van Steeg van de Utrechtse CDA-fractie in de DUIC. De vraag waar dit dan exact mis gaat is een vraag voor velen. Bert van Steeg legt daarom de situatie op ’t Goylaan voor aan het college met een aantal schriftelijke vragen. Hij wil onder andere weten hoe het college naar de huidige verkeerssituatie kijkt en of het college, op basis van de door de gemeente uitgebrachte cijfers, nogmaals aanpassingen wil doen aan het verkeerspunt. De gemeente moet hierop nog reageren.

Waar gaat het mis?
‘Ik kom hier vaak omdat mijn vriend hier in de buurt woont. Ik ervaar hier zelf niet perse overlast van het verkeer, maar wat mij wel ergert is dat er geen oversteekplekken zijn voor voetgangers. Je moet altijd maar gewoon wachten tot het rustig genoeg is om over te steken of je moet naar de rotonde lopen’, zegt Elle Koning. Waarom het op dit punt steeds mis gaat kan Elle Koning niet verklaren. ‘Het ziet er hier verder namelijk hartstikke netjes uit. Ik bedoel voor de fietsers  is er netjes een fietsbaan, aan beide kanten is er een stoep en de rotonde ziet er mooi uit dus ik zou zo niet precies kunnen zeggen waar het dan mis gaat’, zegt Elle Koning.

Joycelin Waltman, omwonende van het verkeerspunt, denkt wel te weten waarom het misgaat. ‘De Hooft Graaflandstraat zelf vind ik niet druk, maar mensen houden zich niet aan de correcte verkeerslijnen op de rotonde. Dit komt doordat deze onduidelijk staan aangegeven.’ Volgens Waltman zouden de meeste ongelukken hierdoor veroorzaakt worden. ‘Ik vond de oude situatie dan eigenlijk fijner. Toen waren er stoplichten en leek het rustiger. Hierna is de situatie naar mijn mening alleen maar verslechterd’, aldus Joycelin Waltman.

Aanpassingen
De huidige rotonde ’t Goylaan is al twee keer eerder aangepast. In 2016 verdween het kruispunt met de verkeerslichten en kwam er een voorrangsrotonde voor in de plaats echter leidde dit tot veel files en veel ongelukken. Omwonende Corrieanne van Basten is in 2019 zelfs een petitie gestart nadat haar dochter met haar scooter van de weg werd geschept. Corrieanne is niet de enige die het kruispunt onveilig vond en dit bleek ook uit haar petitie. In 2020 is het verkeersplein weer aangepast. Deze keer is de voorrangsrotonde verlengd met het idee de bestuurders meer tijd en overzicht te geven, maar een veilig verkeerspunt kun je het helaas nog altijd niet noemen.

Over de auteur

Emma Rosendaal

Emma Rosendaal (2004) is een beginnende journaliste en studeert aan de hogeschool van Utrecht. Momenteel is ze actief in gemeente De Bilt en maakt ze elke week een nieuwsbericht over het lokale nieuws. Emma wil graag haar onderwerpen objectief benaderen en wil beide kanten van het verhaal aanhoren. Haar interesse ligt bij interviewen en presenteren. Ze vindt de mens en cultuur heel interessant en wil graag mensen zo benaderen dat ze zich comfortabel genoeg voelen om hun verhaal aan haar te vertellen. Later zou ze graag op reis mensen willen interviewen en willen presenteren. Emma is te bereiken via mail op: emma.rosendaal@student.hu.nl