Utrecht Zuid

Selecteer Pagina

Student-docent geeft een viervoudige collegereeks over sociale psychologie aan senioren

Student-docent geeft een viervoudige collegereeks over sociale psychologie aan senioren

Student-Docent Wolfert Bom geeft college aan ouderen, Foto: Emma van der Rijst

LUNETTEN – In de bibliotheek in Lunetten geeft student-docent Wolfert Bom vier maandagen achter elkaar een college over sociale psychologie. Hij doet dit in opdracht van de stichting Oud Geleerd Jong Gedaan. Deze organisatie doet verschillende dingen voor ouderen en zo hebben zij ook studenten opgeroepen om verschillende collegereeksen te maken. Sinds Bom deze advertentie zag heeft hij al twee collegereeksen gemaakt en is nu met zijn derde bezig. Dit keer over de sociale psychologie, waar hij uiteraard veel kennis over heeft mede door zijn studie psychologie, die hij heeft afgerond in Amsterdam aan de UvA.

Hoe ben je in de situatie terechtgekomen dat je collegereeksen aan ouderen geeft?

‘Ik heb na het zien van de advertentie op de Universiteit waar ik toenmalig studeerde, een mailtje gestuurd naar de organisatie Oud Geleerd Jong Gedaan. Toen had ik vermeld dat ik interesse had en ben kort daarna begonnen met mijn eerste collegereeks gaan maken. Hierna was er een trainingsdag samen met andere studenten en heb ik mijn allereerste collegereeks afgemaakt en begonnen met het geven van de colleges’.

Hoe komen de student-docenten bij zo’n locatie terecht?

‘De organisatie heeft contact met meerdere locaties, zoals bibliotheken of zorginstellingen, wat vooral relevante locaties voor de senioren zijn. De locaties vragen dan aan of de organisatie een student-docent heeft om een collegereeks te geven. Zo ben ik ook bij deze bibliotheek in Lunetten gekomen. De bibliotheek had gevraagd naar mijn specifieke collegereeks over psychologie bij de organisatie’.

Wat was de gedachte achter deze collegereeks?

‘Ik wil graag bevindingen in de psychologische kennis op een begrijpelijke manier overbrengen. Op een manier waarop de mensen dit enigszins kunnen herkennen voor zichzelf. Naar mijn idee blijft dit soort kennis namelijk vaak hangen in moeilijke termen, wat voor mensen die geen psychologie hebben gestudeerd bijvoorbeeld, moeilijk te begrijpen is’.

Wat is het uiteindelijke doel wat de organisatie hiermee wil bereiken?

‘Het is vooral bedoeld om ouderen een moment van sociaal contact te bieden. Het is echt even een uitje, mensen spreken met elkaar, vermaken zich een middag en houden er misschien nieuwe contacten aan over. Natuurlijk hopen wij dat zij hier ook nog wat van leren, maar dat is niet het specifieke doel waar de organisatie zich op richt. Je ziet ook dat de mensen terugkomen en na het college blijven mensen even kort napraten. Soms komen ze achteraf naar mij toe om te zeggen dat ze het interessant en leuk vermaak vonden, dus het heeft wel effect’.

Waarom vind je het belangrijk om deze informatie aan senioren over te dragen?

‘Het maakt mij eigenlijk niet uit aan wat voor doelgroep ik dit overbreng. Het is toevallig dat deze organisatie voor ouderen werkt, maar ik vind het een fijne ervaring om deze colleges aan ouderen te geven. Wel merk ik dat deze kennis nog niet echt bekend is onder deze generatie, de psychologische kennis komt vaker terecht bij de jongeren. Dit komt waarschijnlijk doordat de psychologie in de laatste decennia meer is ontwikkeld en meer in de ‘picture’ is gekomen. Daarom vind ik dit ook een goed initiatief van de organisatie. Daarnaast merk ik dat deze doelgroep erg geïnteresseerd is, waardoor er veel interactie is met het publiek, zo wordt het ook leuker om te doen’.

Denk je dat je in de toekomst nog een vervolg  zal maken op deze collegereeks?

Er zullen na vandaag natuurlijk nog twee colleges aankomen op de komende twee maandagen. Daarna ben ik niet van plan om binnenkort nog een vervolg collegereeks te maken. In de toekomst zou ik nog wel misschien een nieuwe reeks willen maken, maar dan niet meer over hetzelfde onderwerp. Ik zat dan te denken aan het onderwerp ‘de recente geschiedenis van Afrika’, dit lijkt mij een erg interessant onderwerp namelijk’.

Kijk hier naar de reportage van verslaggeefster en collega Lara Kraanen, waar zij beelden van een van deze colleges laat zien:

Over de auteur

Emma van der Rijst

Emma van der Rijst (2005), uit Amersfoort, start haar carrière als journaliste dit jaar op de School voor Journalistiek, Hogeschool van Utrecht. Zij schrijft nieuwsberichten en maakt audio-interviews in de gemeente De Bilt. Nadat zij haar havo-diploma heeft gehaald in 2022, neemt zij daarna een tussenjaar. Nu zij weer begonnen is met school, kijkt ze uit naar haar carrière als journaliste. Zij ziet zichzelf wel werken als schrijfster. Maar ook documentaires maken lijkt haar wel wat. Het is in ieder geval wel duidelijk dat zij de verschillende journalistieke kanten leuk vindt. Welke kant in de journalistiek zij opgaat is nog niet helemaal duidelijk, maar ze wil alles uitproberen! Emma van der Rijst is bereikbaar op: emma.vanderrijst@student.hu.nl