Utrecht Zuid

Selecteer Pagina

De Ramadan is begonnen: ‘Een tijd van solidariteit en politieke bewustwording’

De Ramadan is begonnen: ‘Een tijd van solidariteit en politieke bewustwording’

Foto: Iskender Şimşek poserend voor moskee Essalaam

HOOGRAVEN- De Ramadan is afgelopen week weer begonnen. Denk-commissielid Iskender Şimşek vertelt over de heilige maand en hoe politiek beladen deze anno 2024 is. Şimşek: ‘Wij bidden, zeker deze maand massaal voor de situatie in Gaza.’

Niet eten, niet drinken en aan geen enkele lust toegeven tussen zonsopgang en zonsondergang. Zo ziet het leven van ruim anderhalf miljard mensen wereldwijd er komende dertig dagen uit. Zij doen namelijk mee aan de Ramadan. Tijdens deze heilige wordt extra aandacht besteed aan bezinning en liefdadigheid, om zo dichter tot Allah te komen. Het vasten moet de gelovigen helpen zich te richten op het geestelijke leven, in plaats van het materiële. Sommige mensen vasten ook om solidair te zijn met de armen in de wereld.

Ook in Gaza is de vastenmaand begonnen. Aan het begin van de Ramadan zitten de inwoners van de Gazastrook nog steeds in een kritieke situatie van voedseltekort. Daarnaast zijn Israël en Hamas er niet in geslaagd een tijdelijke wapenstilstand, om de Ramadan te bereiken.

De Ramadan is inmiddels drie dagen bezig. Hoe ervaart u die eerste dagen?

‘De eerste week is voor mij altijd wennen, dat is nu niet anders. De sleutel om deze maand goed door te komen ligt voor mij bij gezond eten. Dit houdt in, niet te veel suikers nuttigen, op dadels na dan. Je verbreekt en eindigt het vasten altijd met een oneven aantal dadels en het drinken van water. Gemiddeld pak ik deze maand ongeveer zes uur aan slaap. Dat klinkt als een uitputting voor je lichaam, maar het samenkomen in de nacht geeft mij juist energie.’

De heilige maand bestaat al eeuwenlang. Hoe is deze de afgelopen tijd maatschappelijk veranderd? Kunt u daar concrete voorbeelden van geven?

‘Met name lokaal merk ik dat deze maand steeds meer geaccepteerd wordt. Er wonen natuurlijk ook veel moslims in Utrecht-Zuid en dat kan hieraan bijdragen. Dat is dus een goede zaak. Landelijk is het een onzekere tijd. Ik heb niet het idee dat de acceptatie daar groeit, integendeel. Zeker na de verkiezingen, afgelopen november houden we ons hart vast. Er lijkt nu een partij te gaan regeren die de grondrechten voor moslims op allerlei manieren wil inperken. Dus het zijn met name politiek gezien, onrustige tijden voor ons.’

Geeft de huidige situatie in Gaza nog een andere visie op deze editie van de Ramadan gegeven?

‘Ja, moslims houden zich zeker meer bezig met de oorlog in Gaza, meer dan normaal. Het leed is natuurlijk ook lange tijd niet zo groot geweest als nu. Je merkt dat tijdens de Ramadan meer mensen bidden voor de Palestijnen in Gaza. Überhaupt voor de mensen die onderdrukt worden. Ik merk echt dat in mijn omgeving dat we emotioneel zijn. Mensen zijn ook actiever bezig met inzamelen. Dat geeft ook een bepaald gevoel van saamhorigheid, in ieder geval binnen de moslimgemeenschap. Maar op politiek niveau niet.

Wat bedoelt u precies met ‘op politiek niveau niet?’

‘Kijk, wij leven als Denk sowieso mee met de Palestijnen die al 75 jaar enorm worden onderdrukt. Die uit hun land worden verdreven. Het is natuurlijk zo dat veel moslims zich religieus verbonden voelen met de Palestijnen. Dat maakt deze hele oorlog nog extra pijnlijk.’

Hoe is de kloof tussen moslims en andere overtuigingen in Nederland?

‘Ik heb het idee dat in Utrecht vaak wel de goede kant op gaat. Wij kunnen hier best wel goed samenleven met diverse geloofsovertuigingen. Maar ik heb wel het idee dat steeds meer Nederlanders in de gaten krijgen dat wat Israël doet, echt niet kan. Wij hebben een record aan het stemmen binnengehaald. Als Denk vermoeden we dat de Palestijnse kwestie daar wel een rol in kan hebben gespeeld. Denk is een van de weinige partijen die het echt zo voor de Palestijnen heeft opgenomen.’

Het kiezen van een kant, wat u nu doet. Vergroten jullie daarmee die kloof juist niet?

‘Wij voelen ons gewoon enorm verbonden met de Palestijnen, om een aantal redenen: Allereerst leef je mee met je geloofsgenoten. Daarnaast hoor je als moslim altijd op te staan voor de onderdrukte. Tenslotte wordt er momenteel gewoon heilig land bezet, Israël schendt het internationaal recht structureel.

En helaas dragen westerse landen daaraan bij door Israël daar op geen enkele manier op aan te pakken.’

Hoe is de acceptatie omtrent de Ramadan in Nederland?

‘Soms krijg je te maken met nare situaties. Maar dit staat eigenlijk los van de Ramadan. Als je je op een bepaalde manier politieke inzet, voor een groep waar andere partijen misschien niet zoveel belang in zien om die groep te helpen kan dat emoties opwekken bij anderen.’

Wat is in uw ogen de juiste houding omtrent de Ramadan, om aan te nemen voor mensen die hier niet aan meedoen?

‘Vraag ernaar, aan je buren, collega’s of vrienden. Meestal staan moslims echt open voor het gesprek. Ze vinden het juist mooi om over de heilige maand te praten. Voor de rest zou ik zeggen, hou er een beetje rekening mee, op werk bijvoorbeeld. Organiseer geen grote, gezamenlijke lunch en onthoud dat moslims ’s nachts naar de moskee gaan. Dit kan invloed hebben op je slaapritme.

Maar het belangrijkste is dat we als mensen altijd goed op elkaar letten, ook buiten deze mooie maand.’

Verslaggever Mathijs Polane sprak met Iskender Şimşek over de Ramadan. Bekijk hier het interview:  

Over de auteur

Suzanne Borsboom

Suzanne Borsboom (2003) is een enthousiast beginnend journalist met een breed interessegebied. Van schrijven over politiek, cultuur en duurzaamheid tot het aan het licht brengen van actuele vraagstukken binnen de samenleving. Suzanne wil graag nieuws toegankelijk maken voor iedereen en de kloof tussen politiek en burger verkleinen. Contact leggen met Suzanne kan via mail: suzanne.borsboom@student.hu.nl .