Utrecht Zuid

Buurthuis Hart van Hoograven pakt uit op Nationale Ouderendag

Foto: Daphne van Beek, ouderen op de Nationale Ouderendag

HOOGRAVEN – Het buurthuis Hart van Hoograven op Het Goylaan zet ouderen in het zonnetje op de Nationale Ouderendag. Op maandag 9 oktober zijn de ouderen welkom voor een gebakje, warme koffie en livemuziek. Maar is er nog wel behoefte aan een Nationale Ouderendag?

De vrijwilligers van Hart van Hoograven zijn druk bezig met het maken en serveren van de warme kopjes koffie. Ieder jaar op de eerste vrijdag van oktober wordt de Nationale Ouderendag gevierd, een dag waarop alle senioren centraal staan. Want ouder worden doe je samen en dat vieren we met iedereen in Nederland. Het evenement heeft als doel om ouderen een leuke en bijzondere dag te bezorgen. Zo kun je de ouderen ergens mee naar toe nemen, bijvoorbeeld naar het strand of door simpelweg een rondje te wandelen. Zo krijgen de ouderen wat extra aandacht en kunnen ze genieten van de frisse buitenlucht.

Het idee achter de Nationale Ouderendag is om eenzaamheid onder ouderen te verminderen en hen de kans te geven om weer deel te nemen aan de samenleving. Het evenement wordt ondersteund door verschillende organisaties en vrijwilligers die zich inzetten om ouderen een onvergetelijke dag te bezorgen.

Ouderendag Hart van Hoograven

Naast dat je de ouderen ergens mee naar toe kan nemen, halen ook verschillende buurtcentra alles uit de kast om de ouderen in het zonnetje te zetten. Zo ook buurthuis Hart van Hoograven in het Utrechtse wijkje Hoograven. Het buurthuis probeert goed te luisteren naar wat de ouderen graag zouden willen. Er zijn verschillende huiskamers in Utrecht-Zuid waar de ouderen allerlei activiteiten kunnen doen. Zo kun je er klaverjassen op de donderdagavond en elke woensdag ochtend kunnen ouderen sporten in het buurthuis.

Vandaag kunnen de ouderen tussen 10.00 en 12.00 uur naar binnen wandelen voor een gezellig gesprekje met een heerlijk stuk gebak en een warme kop koffie. Ook is er livemuziek waar de ouderen op kunnen dansen en zingen. De ouderen genieten zichtbaar van de verschillende oude nummers die gespeeld worden door Ed Rubbens op zijn gitaar.

Opkomst

De opkomst is dit jaar aanzienlijk groter dan afgelopen jaren. ‘’Afgelopen drie jaar hebben wij de Nationale Ouderendag helaas niet kunnen organiseren door de coronapandemie’’, vertelt sociaal makelaar Lina Rasoul. Doordat het buurthuis de afgelopen jaren niks hebben kunnen doen tijdens de Ouderendag denkt Rasoul dat de opkomst daardoor vandaag zo goed is. ‘’Er zijn meer ouderen gekomen dan verwacht, ik denk dat de behoefte naar zo’n dag toch erg groot is’’, aldus Rasoul.

Het geroezemoes en gezang van de ouderen wordt steeds luider. Rasoul vertelt dat de ouderen via mond op mond gesprekken op de hoogte zijn gebracht van deze dag. Het is door de ouderen onder elkaar opgemerkt dat er iets werd georganiseerd in het buurthuis omtrent de Nationale Ouderendag. ‘’Persoonlijk contact is erg belangrijk voor de ouderen, daarom zijn wij zo blij dat wij dit nog kunnen organiseren’’, aldus Rasoul. Toch wordt het steeds lastiger om activiteiten te kunnen organiseren. Het buurthuis is namelijk hard opzoek naar nieuwe vrijwilligers om ze te kunnen ondersteunen bij de activiteiten.

Een groepje dames is gezellig aan het kletsen aan een tafel en nemen een slok van hun drankje. Ondertussen genieten zij voluit van de muziek van Ed Rubbens die het nummer ‘Jolene’ zingt. Zij waren eigenlijk helemaal niet bekent met de ouderendag op Het Goylaan. ‘’Wij sporten altijd samen met Ed op de woensdagochtend. Toen wij hoorde dat hij ging zingen op de ouderendag zijn wij uiteraard ook gekomen’’, vertelt een van de dames terwijl ze hapje van haar gebak neemt. Heel veel behoefte naar een speciale ouderendag is er niet per se volgens hen.

Paul Winkel (86 jaar) is al ruim 10 jaar actief in het buurthuis. Hij organiseert iedere donderdagavond het klaverjassen. Paul is echter redelijk verbaasd over de opkomst van vandaag. Zo vertelt hij dat de vaste mensen in de groepen steeds ouder worden, hierdoor wordt de opkomst met de jaren minder door ziekte of sterfte en worden de groepen steeds kleiner. ‘’De nieuwe generatie doet ook weinig meer aan klaverjassen of pesten, dus krijgen wij geen tot weinig nieuwe leden’’, vertelt Winkel.

Ondanks de mindere opkomst bij zijn klaverjas avond vindt hij het wel erg goed dat er een buurthuis is. Maar helaas stopt binnenkort Winkel na ruim 10 jaar met het klaverjassen. Of er nou een grote behoefte is naar een ouderendag kan Winkel niet goed peilen. De ouderen hebben het althans wel erg leuk gehad en hebben weer even kunnen bijkletsen.

Kortom, Ouderendag is een prachtig initiatief om de waardering voor ouderen te tonen en hun welzijn te verbeteren door hen een speciale dag te geven die is afgestemd op hun wensen en behoefte.

Daphne van Beek

Daphne van Beek (2004) is een eerstejaars student journalistiek op de Hogeschool van Utrecht. Daphne schrijft nu voornamelijk nieuwsberichten en interviews voor de website van haar school in het thema criminaliteit in haar hyperlocal Utrecht Zuid. Ze is voornamelijk geïnteresseerd in misdaad en zou in de toekomst ook graag een misdaadjournalist willen worden. Ook probeert ze de wereld om haar heen steeds beter te begrijpen en luistert ze graag naar beide kanten van een verhaal.