Utrecht Zuid

Selecteer Pagina

Geluidsoverlast Lunetten blijkt een groter probleem dan gedacht en oplossing is niet in zicht

Geluidsoverlast Lunetten blijkt een groter probleem dan gedacht en oplossing is niet in zicht

UTRECHT-ZUID – Al jarenlang heeft Lunetten last van de geluidsoverlast die de naastgelegen A12 met zich meebrengt. Een handtekening werd vorig jaar onder het Tracébesluit gezet waardoor de verbreding van de Ring Utrecht werd goedgekeurd en in dat plan zou ook de bijbehorende geluidsoverlast voor een deel verholpen worden, maar in de praktijk blijkt hier nog niets van terecht gekomen.

Bovenop voetgangers- en fietsersviaduct de Koppelbrug kun je goed uitkijken over de indrukwekkende snelweg die bestaat uit vijftien banen naast elkaar. Als je naar het oosten kijkt, kijk je recht tegen het knooppunt Lunetten aan, waar de A12 en de A27 onderdeel van zijn. Het mag er dan indrukwekkend uitziet, zo recht erboven, maar het laat je ook gelijk stuiten op het probleem dat deze snelweg al jaren met zich meebrengt: het oorverdovende lawaai van massa’s auto’s die hier dagelijks overheen rijden. Je ruikt de uitlaatgassen die naar boven vliegen en ze slaan meteen op je adem. Het is al jarenlang een probleem voor Lunetten, maar toch lijken er geen maatregelen te worden getroffen.

Zowel korte als lange termijnoplossingen liggen stil

Melanie Mulder, woordvoerder Rijkswaterstaat regio Midden-Nederland, licht toe dat het volledige project rondom de verbreding van de Ring stilligt. ‘Het ligt wat ingewikkeld, omdat er nu een handtekening van de minister onder het oorspronkelijke Tracébesluit staat, dat niet meer voldoet aan alle gestelde eisen’, vertelt Mulder. Samen met het project, liggen ook alle inbegrepen, lange termijnoplossingen tegen geluidsoverlast stil. Waar dus voorheen een realisatiedatum van het project werd gegeven, staat er nu op de website van Rijkswaterstaat dat de realisatiedatum nog onbekend is, evenals de startdatum. Ook Mulder kan die vraag over een eventuele datum niet beantwoorden. ‘Het is voor nu aan de hoge heren om te besluiten of dit allemaal nog door kan gaan’.

Korte termijnoplossingen blijken ook geen optie te zijn volgens het AD. Oplossingen zoals stil asfalt of extra geluidschermen zijn op korte termijn veel te duur. Zeker als je kijkt naar wat de verbreding van de Ring in zijn algemeen gaat kosten. In het gunstige geval, zoals het AD het verwoord, begint het project in 2027. Dit zou betekenen dat omwonende maar een paar jaar profijt zullen hebben van de maatregelen en dat is zonde.

Problemen zijn groter dan gedacht

De wind neemt het geluid van de razende auto’s mee de wijk Lunetten in, waar Jan Jacobs (62) woont. Hij woont vrij dicht bij de A12 in de buurt. Het razen van de auto’s hoor je daar nog steeds duidelijk, ook al ben je niet meer naast de A12. ‘Aan het constante gezoem raak je op een gegeven moment wel gewend, maar als ik dan op bezoek ben bij mijn broer buiten Lunetten, ben ik toch altijd wel verbaasd waar het achtergrondgeluid is gebleven’, zegt Jacobs lachend.

De gemiddelde geluidsoverlast van verkeer ligt in Lunetten hoger dan volgens de Wet Milieubeheer is toegestaan. Volgens deze wet is de voorkeurswaarde van het maximaal aantal decibellen rond de 50 en maximaal tot de 65. Alleen laat de geluidsbelastingkaart gemeente Utrecht zien dat een groot deel van Lunetten dat dicht bij een grote weg ligt, gemiddeld met een hoger aantal decibellen te maken heeft dan wettelijk is toegestaan.

‘Ik zou het wel waarderen om rustig in mijn tuin te kunnen zitten zonder dat lawaai, maar ik kom zelf uit de technische factor en ik weet dat dit soort vraagstukken altijd lastig te beantwoorden blijven’, aldus Jacobs. De plannen die ondertekend zijn, moeten weer terug naar de tekentafel, maar daar is ook nog geen groen licht voor. Het is geen kwestie meer van wanneer, maar of de verbreding uiteindelijk gaat gebeuren en of de geluidsoverlast daarmee verholpen zal worden.

 

Over de auteur

Anne Fokkenrood

Anne Fokkenrood (2004) is een studente aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Een creatieve geest met interesse in de wereld om haar heen. Verhalen hebben twee kanten en in haar werk laat ze beide kanten aan bod komen.