Innovaties voor opdrachtgever Clingendael Spectator
Mijn afstudeerproject bestaat niet alleen uit producties over het onderwerp zelfdoding onder lhbti+jongeren. Gedurende het afgelopen halfjaar heb ik namelijk ook met twee andere medestudenten een innovatief plan opgezet voor het online magazine: Clingendael Spectator. Hieronder verschijnen diverse producten waar wij aan hebben gewerkt. U kunt op onderstaande links klikken of hier direct naar het bestand van het doelgroeponderzoek gaan en hier naar het Instagram handboek gaan.
de opdrachten
Website Innovatie
De opdrachtgever heeft een online magazine waar alle publicaties worden gepubliceerd. Dit doen zij op de website: Home | Clingendael Spectator. Op hun verzoek hebben wij innovaties bedacht en gemaakt op het gebied van datavisualisaties en infographics. Hieronder daar meer over:
bijdrage | Infographics
Om de vaak wat taaie en inhoudelijke stukken in één oogopslag overzichtelijk te maken, heb ik diverse infographics gemaakt in de vorm van een tijdlijn. Via deze link kan je de versie van de tijdlijn bekijken die uiteindelijk bij het stuk is geplaatst: https://spectator.clingendael.org/en/publication/eu-and-western-balkans-challenges-changing-shape
Research
Om te onderzoeken of de bijdrages (infographics) wel daadwerkelijk aansluiten bij de beoogde doelgroep (de jongeren) die de Clingendael Spectator wil bereiken, hebben wij een onderzoek opgezet in de vorm van een groot doelgroeponderzoek. Door middel van enquêtes en het analyseren van de uitkomsten, konden we concluderen dat de bijdrages helpen om de grote lappen tekst inzichtelijker te maken. De resultaten zijn hier te bekijken. Tevens hebben we professioneel gecommuniceerd door middel van een debriefing.
features | snelcursus
Om de opdrachtgever een duurzaam concept te laten overhandigen, heb ik hem over de verschillende programma’s verteld waar de infographics mee worden gemaakt, zoals Piktochart, Venngage en Datawrapper. Hierdoor kan hij ook deze programma’s inzetten, waardoor hij niet meer afhankelijk is van ons en zelf ook aan de slag kan gaan. Dit document hebben we aan hem overgedragen.
Instagram Innovatie
De opdrachtgever wordt al gerepresenteerd op diverse sociale media platformen, behalve Instagram. Een grote wens was dan ook om een account hiervoor aan te maken en de beoogde doelgroep (jongeren) hiermee aan te trekken. Meer over het format en het plan is hieronder te lezen.
Instagram | account
Door middel van een account op Instagram hebben we aan de wens kunnen voldoen om een nieuwe doelgroep aan te trekken. Zo begeven jongeren zich voornamelijk op dit medium en is het eigenlijk onmisbaar als je hen wilt bereiken. Door een strak design oogt het zakelijk en professioneel. We hebben daarvoor eerst de nodige research gedaan in de vorm van een handboek.
Handboek | Concept
Om er zeker van te zijn dat onze keuzes voor de posts van het account ook zouden aanslaan bij de doelgroep, hebben we eerst in de vorm van een enquête hen gevraagd te kijken naar de Instagram-pagina. Door de resultaten naast elkaar te leggen, hebben we veranderingen kunnen doorvoeren in onze strategische aanpak. Meer over dit concept voor Instagram is hier te lezen.
Stoomcursus
Vaak is het gevaar van het opzetten van een account, dat dit bij de opdrachtgever verwatert en er niet meer wordt omgekeken naar de Instagram-pagina. Dat zou zonde zijn van alle moeite die wij er samen in hebben gestoken. Om dat dus te voorkomen, hebben we hem daarom een presentatie gegeven met tips & tricks, waardoor het een duurzaam concept is geworden en er nu nog steeds regelmatig gebruik van wordt gemaakt zoals is te zien op hun Instagram-pagina.
Het stappenplan
Verkennen
Tijdens de oriënterende fase hebben we ons vooral gericht op de wensen van de opdrachtgever en brainstormsessies uitgevoerd.
onderzoeken
Door het brainstormen hebben we het onderzoek kunnen afbakenen en de enquêtes verspreid onder de doelgroep.
analyseren
Na de resultaten te hebben verzameld, konden we aan de slag met het interpreteren van de uitkomsten.
Rapportage
Door het verwerken van de resultaten, konden we conclusies trekken en dit voorleggen aan de opdrachtgever in de vorm van een presentatie.
Online bijdrages
Infographics
Om een beeld te krijgen met welke infographics ik mij heb beziggehouden, zullen hieronder een aantal voorbeelden worden weergegeven. Rechts is te zien dat ik een tijdlijn heb gemaakt. Door op onderstaande link te klikken, kan je zien hoe het uiteindelijk online is verwerkt in het desbetreffende artikel van de opdrachtgever.
Tijdlijn arabische lente
Ontwikkelproces
Tijdens het uitvoeren van de opdracht voor de werkgever, is het ook weleens voorgekomen dat er concepten zijn gemaakt die uiteindelijk niet zijn geplaatst, omdat het er toch niet helemaal bij paste of de wens veranderde. Toch wordt dit niet gezien als verspilde moeite, doordat het een leerproces is en zowel de opdrachtgever als ik hier weer van hebben geleerd en die kennis gedurende het proces weer kon toepassen op nieuwe concepten. Ook dit hoort bij een innovatief concept ontwikkelen.
over mij als teamlid
‘Valérie is niet bang om een uitdaging uit de weg te gaan’
Tijdens het samenwerken met medestudenten Janine Vink en Annemarie Thönissen heb ik meerdere positieve feedback mogen ontvangen. Ik heb de samenwerking met hen als heel prettig ervaren. Doordat we verschillende kwaliteiten en valkuilen hebben, wisten wij elkaar goed aan te vullen. Kortom, een hele vruchtbare samenwerking die zeker voor herhaling vatbaar is!
- communiceren
- zorvuldig werken en ijverig
- pitchen
Instagram posts
Instagram volgers
Volgend
Het instagram account heeft bovenstaande resultaten opgeleverd.
door op het icoontje te klikken wordt het instagram-account op een nieuwe pagina geopend.
“Waar Annemarie en ik soms met tunnelvisie op weg a reden, bracht Valérie weg b in. Ze liet zonder problemen haar creativiteit los op meerdere datavisualisaties. Ze beet zich vast in de onderwerpen en wist bijpassende en aanvullende visualisaties uit haar mouw te schudden.“
Janine Vink
“Valerie is erg netjes en ijverig. Ze blijft rustig, doet haar taakjes en zorgt daarnaast dat anderen ook hun taken afkrijgen doordat ze altijd haar hulp aanbiedt. Als je Valerie vraagt om mee te denken komt ze met talloze ideeën of gaat ze met je brainstormen. Als je Valerie een taak geeft dan voert ze hem uit. Valerie doet eerder te veel werk dan te weinig werk.”
Annemarie Thönissen
”De redactie is Valérie zeer dankbaar voor het vele werk dat is verzet alsmede haar creativiteit en de zeer enthousiaste en proactieve houding. Valérie denkt in oplossingen, niet in problemen. Dankzij haar werk en de wijze waarop het is overgedragen kan de redactie verder met het gebruik van programma’s voor infographics alsmede het verder uitbouwen van de Instagram-account en strategie.”
Bram Peeters | Opdrachtgever