Woerden

Selecteer Pagina

Ook in Woerden neemt de interesse in koken onder de jongeren af

Ook in Woerden neemt de interesse in koken onder de jongeren af

Foto: Nijaga Terborg

Uit consumentenonderzoek van het FoodService Instituut Nederland blijkt dat de ‘Gemaksgeneraties’, daarmee worden Generatie Z samen met de Millennials bedoeld, steeds minder zin hebben om te koken. In Woerden is dit ook het geval. Ik sprak met Laila Echternach, zij is operationeel manager van de Food Research Company, over deze afgenomen interesse.

Tijdens de coronaperiode werd buiten de deur eten vrijwel onmogelijk. Tegenwoordig is alles weer open en blijven de mogelijkheden voor buiten de deur eten zich maar uitbreiden. De markt speelt in op het gemak voor de consument. Dit is ook terug te zien in het consumentenonderzoek van de Food Research Company.
“In onze consumentenonderzoeken zien wij door alle generaties heen dat mensen steeds minder tijd en zin hebben om te koken. Dat zien wij het sterkst bij de jongeren generatie. De gemaksgeneratie, Gen-Z en de millennials, hebben echt een enorme behoefte naar gemak en genieten. Die combinatie maakt dat zelf koken minder aantrekkelijk is.”, aldus Laila.

Wanneer consumenten geen zin hebben om te koken, zijn restjes eten, net als een eten bestellen een goede oplossing. Daarnaast geven jongeren aan dat zij regelmatig veel stress ervaren. Mensen gaan eten zien als afleiding van die stress.
“Als mensen eten zien als afleiding van stress dan zijn zij eerder geneigd om naar ‘indulgence’ oplossingen te zoeken, dus dingen die juist even afwijken van die gezonde dingen die ze voor zichzelf hebben opgelegd. Dit zijn dan vaak de ongezondere dingen.”, zegt Laila.
Die stress is te verklaren door de gejaagdheid in de samenleving, dit blijkt uit onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB). Ondanks dat we niet meer tijd besteden aan verplichte dingen, hebben we meer het gevoel dat we gejaagd zijn dan vroeger.

Gelukkig zijn er nog wel mensen die koken leuk vinden en het ook daadwerkelijk doen.
“Wat je nu ziet is dat naast doordeweeks een maaltijd koken en in het weekend uiteten gaan, de consument het ook leuk vindt om als ze koken, ze daar de tijd voor nemen en uitgebreid koken. Doordeweeks kiezen zij dan sneller voor een gemaksoplossing, maar in het weekend nemen zij de tijd om uitgebreid te koken.”, zegt Laila.

 Nijaga Terborg sprak met Niels, de chef-kok van Bistro Lokaal in Woerden, over hoe het consumentengedrag bij hen veranderd is.

Over de auteur

Milou Straus

Milou Strauss, 19 jaar, wonend in Castricum. Haar grote passie ligt bij Formule 1 en Engelse literatuur. Haar droom is om later te werken binnen de autosport. Milou heeft veel zin om komend jaar producties te maken voor SvJ media en zich te ontwikkelen als journalist.