Woerden

Duurzame kerstkaartenworkshop in Woerden

Foto: Dina Medaghri-Alaoui

Afgelopen week heeft de Stichting Duurzaamheidswinkel in Woerden een kerstkaartenworkshop georganiseerd. Dit is niet zomaar een workshop maar een duurzame workshop. Met gerecyclede en restproducten worden er kerstkaarten gemaakt. ‘’We verkopen hier niks in de winkel, maar willen wel graag dat mensen kennis maken met de winkel’’, vertelt Jacqueline van Noordenne (vrijwilliger duurzaamheidswinkel).

De kerstdagen komen al snel dichterbij. Bij kerst denk je aan gezelligheid, het bijeenkomen van mensen, lekker eten en cadeautjes, maar kerstkaarten horen hier natuurlijk ook bij. Kerst draait ook om vrijgevig zijn en aan anderen denken. Een kerstkaartje is een leuke manier om aan iemand te laten zien dat je aan diegene denkt. Hoewel kerst een gezellige periode is van het jaar is het ook de eenzaamste voor sommigen. Door dit soort activiteit te organiseren hoopt Stichting Duurzaamheidswinkel in Woerden mensen bijeen te brengen en tegelijk ook wat mee te geven over duurzaamheid.

‘’Het is een laagdrempelige manier om mensen bij elkaar te brengen’’, zegt Jacqueline. Door iets actiefs te doen raken mensen sneller aan de praat. Bij aankomst krijg ik ook dit idee. We komen binnen en worden gelijk verwelkomd met een kopje thee en een koekje. De sfeer is gezellig en de workshop voelt erg toegankelijk. Iedereen zit te kletsen over zijn plannen met de feestdagen. Ik zie dat een mevrouw tegenover mij een leuk kerstkaartje had gemaakt. Het is de meest simpele kerstkaart, maar zo leuk bedacht. Een kaartje gebaseerd op Rudolph het rendier. Dit kaartje is gemaakt met een rode knoop als neus en een geschilderd gewei. De ogen zijn met een zwarte stift getekend. Deze zijn als ronde bolletjes weergegeven. Hieronder staat ‘Merry Xmas’ gestempeld met inkt. Ik probeer deze kaart te maken, want ik vind het enorm creatief. Het lukt redelijk, maar als snel stempel ik ‘Merry Xmas’ een beetje scheef. Zo zijn er nog meer varianten, zoals een kerstboom gemaakt van gescheurde stukken bladzijde uit een boek. Er staat een rek met voorbeelden van zelfgemaakte kerstkaarten, waaruit je inspiratie kan halen voor je eigen kerstkaart. We knutselen met zijn alle verder en de tijd vliegt voorbij. Ondertussen heb ik bijna met alle dames die aan de workshop meededen een praatje gemaakt.

Bij de duurzaamheidswinkel worden er geen spullen verkocht. Je kan je eigen spullen komen brengen bij de winkel en deze worden dan weer geruild voor andere spullen. Ook kan je binnen komen lopen en kan je advies vragen over duurzaam leven. Er werken allemaal vrijwilligers die hier veel vanaf weten. Zij kunnen je vragen beantwoorden. ‘’Ruilen, hebben, lenen is het nieuwe hebben’’, zegt Jacqueline.

Jacqueline vertelt dat de opkomst wisselend is. Soms komen er veel mensen opdagen en andere keren maar een paar. Ze vind het leuk dat haar workshops en activiteiten soms in de krant staan. Dit laat weer aan anderen zien wat ze allemaal bij Stichting Duurzaamheidswinkel in Woerden doen.

Tijdens het knutselen raak ik ook aan de praat met Yolanda Boer (regelmatige klant) die naast mij zit. Yolanda vertelt mij wat zij belangrijk vindt aan duurzaamheid. Duurzaam leven doet zij al een tijdje. Yolanda let goed op wat ze koopt. ‘’Ik heb al een jaar geen kleding gekocht, alleen geruild’’, zegt Yolanda. Ze koopt bijvoorbeeld geen ansichtkaartje met een plastic verpakking, maar maakt dit liever zelf met spullen die zij hergebruikt. Ze is volledig ‘vegan’ en hoopt zo de wereld op haar manier beter te maken. Haar dochter probeert ze ook veel over duurzaamheid mee te geven. De toekomst ligt in onze handen en de handen van onze kinderen en kleinkinderen. We moeten er wat aan doen anders gaat er niks gebeuren vertelt Yolanda. Als we zo doorgaan zal de aarde niet meer leefbaar zijn volgens Yolanda.

Na met verschillende dames gepraat te hebben is de boodschap duidelijk. Zij strijden voor een leefbare en veilige aarde voor de toekomst. Mensen informeren over duurzaamheid en het bijdragen aan het milieu doen zij voor jong en oud. Ze organiseren van allerlei workshops en evenementen, zoals deze kerstkaarten workshop. Mijn klasgenootje en ik hebben veel geleerd en hebben zelfgemaakte kerstkaarten hiervoor teruggekregen. Wie weet loop jij straks ook Stichting Duurzaamheidswinkel in Woerden binnen.

Hieronder kan je het audiobestand van Dina Medaghri-Alaoui en Yolanda Boer (regelmatige klant) beluisteren.

Sarah Kleine

Onderzoekend, nieuwsgierig en enthousiast, dan heb je het over Sarah. Sarah Kleine (2005) is eerstejaars studente aan de Hogeschool van Utrecht HU.nl | Hier komt alles samen | Hogeschool Utrecht. Ze is nu werkzaam op de locatie 'Woerden' en publiceert voor Profiel ‹ Woerden — WordPress (svjmedia.nl) Aanpassen aan de geïnterviewde is mijn superpower. Dit resulteert in de tofste verhalen. Wie weet zet ik jou verhaal in het zonnetje.