Woerden

Samen Sterk Koor: een melodie van hoop in Woerden

Foto door Jordy Vlietland

In een oud klooster aan de rand van het centrum van Woerden staat een lokaal vol met muziekinstrumenten. Door de vloerbedekking en het hoge plafond is de akoestiek er goed. Voor de deelnemers staan er wat stoelen in een halve maan en voor dirigent Bert staat er, als middelpunt van de ruimte, een keyboardspeler. Door het koor kunnen mensen even ontsnappen aan de werkelijkheid.

Ziekte
Het koor, dat nu bekend staat als het ‘Samen Sterk’ koor, maar van origine een ‘Zingen voor je Leven’-koor was, is opgezet door Anne-Marie Blink. De insteek van het ‘Samen Sterk Koor’ is nog altijd hetzelfde, zingen voor mensen die leven met en na kanker en hun naasten. Door middel van zang ontsnappen aan de werkelijkheid van de ziekte; zingen brengt ontspanning, biedt kracht, troost en steun en werkt helend.

Samen Sterk
Na de uitbreiding van het ‘Zingen voor je Leven-koor’ naar andere gemeenten werd er in Utrecht ook een koor opgezet. Helaas gooide de coronapandemie roet in het eten en had het koor te weinig leden om stand te houden. ‘We wilden weg uit het buurthuis op Kanaleneiland en sloten ons aan bij Samen Sterk’, vertelt dirigent Bert Weijdema. Volgens Weijdema helpt het dat het koor nu onder de vlag van een inloophuis verder is gegaan, ‘het trekt nieuwe leden aan, sinds september zes nieuwelingen!’ Door alle aanwinsten werd het Samen Sterk huis toch wat te klein, dus moest er een nieuwe uitvalsbasis gezocht worden. Theater-en muziekschool ‘het Klooster’ bood de oplossing. In dit monumentale klooster zijn al tal van ruimtes in gebruik voor muziek en theater cursussen en heeft er nu ook een ‘Samen Sterk’ koor aan toegevoegd.

‘Iedereen is welkom bij het koor, maar vooral mensen die in aanraking zijn gekomen met de ziekte’

Voorstelrondje
Als alle deelnemers zijn binnengedruppeld en elkaar na een onderbreking vanwege de feestdagen weer hartelijk hebben begroet, begint dirigent Bert met het plaatsen van de stemmen. Altstemmen helemaal op rechts, daarna tenor 1 en tenor 2 en tot slot de baritons. De nieuwkomers mogen zich nog wel even voorstellen aan de groep en dan begint het festijn. Een van de nieuwkomers vertelt dat dit zijn eerste keer is. Normaliter zingt hij solo, maar de warme sfeer van een koor heeft hem altijd wel aangetrokken. ‘Het is fijn dat het zo vrijblijvend is, dat maakt de drempel wat lager.’ Ook het opbouwen van nieuwe connecties is voor deze nieuwkomer van grote toegevoegde waarde. ‘Ik woon nu zelf pas net in Woerden en via zulke initiatieven ontmoet ik mensen met dezelfde interesses.’

Over de grens
Uit het initiatief van Anne-Marie Blink zijn tot op heden 34 ‘Zingen voor je Leven’-koren tot stand gekomen, waarvan de meeste op Nederlandse bodem, maar ook enkele in Duitsland. Overal in het land komen mensen samen om de ziekte voor een moment te doen vergeten. Wat er wordt gezongen maakt niet zo veel uit, het varieert van meditatieve muziek tot klassieke stukken en jazz georiënteerde nummers, maar ook pop en wereldmuziek wordt behandeld. Op deze manier zit er steeds iets nieuws tussen. De meeste liederen komen uit een gezamenlijk repertoire van alle ‘Zingen voor je Leven’-koren, maar logischerwijs kiest ieder koor zelf wat er daadwerkelijk gezongen gaat worden.

Hieronder gaat Jordy Vlietland verder in gesprek met dirigent Bert Wejidema over de emoties die het zingen in dit koor allemaal kan opwekken.

Boris Beelen

Mijn naam is Boris Beelen, beginnend journalist en student aan de Hogeschool Utrecht. Sinds kleins af aan ben ik al geïnteresseerd in het verhaal achter de mens, wat drijft mensen tot bepaalde keuzes en heeft men daar concrete motieven voor. Naast interesse in de wereld om mij heen, heb ik veel passie voor sport. Met name de voetballerij trekt mijn aandacht en het is een droom van mij om ooit actief te zijn in de sportjournalistiek. Ook vind ik het erg leuk om mijn horizon te verbreden en om meer te leren over onderwerpen waar ik nog maar weinig van af weet. Op dit moment publiceer ik voor SvJ Media, een media platform van de Hogeschool Utrecht. De publicaties gaan over Woerden en omstreken.