Woerden

Woerden luidt het nieuwe jaar in met de geldbingo

Op de tweede woensdag van het nieuwe jaar is het weer tijd voor de Woerdense geldbingo. Uit onderzoek van het RIVM en het CBS blijkt dat bijna de helft van de volwassenen zich eenzaam voelt. Een avond samen zijn en bingo spelen kan helpen om dit gevoel van eenzaamheid te verminderen. Ook dit jaar organiseren Danny en Rory maandelijks een gezellige avond vol cijfers, te beginnen met de eerste editie op woensdag 10 januari, met goede voornemens en maar één doel: het winnen van de €400 hoofdprijs.

De flesjes cola staan op tafel, de bingokaarten liggen uitgestald, de stiften in de hand, de ballen beginnen te rollen en stilte valt over de kantine van voetbalclub VEP. Serieuze blikken gaan rond, fronsen ontstaan op de voorhoofden. De eerste nummers klinken door de microfoon. De eerste Woerdense geldbingo van 2024 kan beginnen.

Na 5 minuten valt de eerste bingo op nummer 86. De zaal is door het dolle heen en begint luid te klappen. De eerste prijs is gevallen.

Ondanks de hoog oplopende rivaliteit is niemand alleen. Groepen mensen vullen de tafels. Een avond als deze biedt een goede gelegenheid om mensen te ontmoeten, mensen die misschien anders alleen de avond zouden doorbrengen, mensen die op zoek zijn naar gezelligheid. Voor velen is het een kans om ongedwongen te genieten in het gezelschap van anderen. Vanavond hoeft niemand zich eenzaam te voelen.

De invloed van de geldbingo op eenzaamheid
Deelnemers zitten enthousiast met elkaar te kletsen. Aan verschillende tafels zitten meerdere groepen mensen die allemaal hier zijn met hetzelfde doel: het winnen van die hoofdprijs. De groepen zijn divers, maar mengen niet met elkaar. En toch komt vrijwel niemand alleen naar de bingo.

Organisator Danny hoopt dat de bingo eenzaamheid vermindert, maar hij is niet geheel zeker of dit zo is. Hij vertelt het volgende hierover: ‘Mensen hebben goedkopere manieren om elkaar te ontmoeten. Het is niet zo dat mensen hierheen komen om elkaar specifiek hier te ontmoeten. Twee oudere dames komen hier altijd alleen. Dat vind ik leuk. Hen probeer ik bij mijn familie te schuiven, zodat zij ook een leuke avond hebben. Een van de dames moet met de bus hier worden gebracht, maar ze komt wel elke keer. Deze dames komen dan alleen en dan zie je wel het plezier en genot als ze plaatsnemen binnen de groep.’

‘Een bingo kan ervoor zorgen dat je in contact komt met andere mensen. Niet het opnoemen van de getallen of het wegstrepen van de nummers, maar vooral het samen zijn met andere mensen, kan er echt voor zorgen dat de behoefte van gezien worden wordt vervuld. Gedurende de bingo is het makkelijk om even een praatje te maken met iemand, omdat iedereen met hetzelfde doel komt’, aldus Ria Jetten, systeemtherapeutisch medewerker.

Een echte eenmanszaak
Bingo is veelal een eenmanszaak, gefocust op het afstrepen van getallen. Dat merkt Danny ook.
‘Als je bingo doet, gaan mensen zich stil concentreren op de nummers die worden genoemd. Ze zitten tijdens de ronde helemaal in het boekje. Eigenlijk pas nadat de bingo is gevallen, is er meestal één iemand die blij is en de anderen denken: ‘Heb ik weer geen bingo.’’
Rivaliteit tussen de deelnemers is er. Het kijken bij de ander om te zien wat hij/zij nog moet. Uiteindelijk is er toch blijdschap voor degene met een goede bingo.

Het idee van een groepsbingo, waar men met een groep een prijs kan winnen, spreekt Danny niet meteen aan. Het is ingewikkeld om dat te organiseren. Voorlopig houden Danny en Rory het bij hun originele versie van de geldbingo.

De geboorte van de geldbingo
De neven Rory en Danny van Gulik organiseren deze bingo niet voor de eerste keer. Ze zijn hier afgelopen jaar mee begonnen als eerbetoon aan hun overleden oma. Nu organiseren zij elke eerste woensdag van de maand een bingoavond bij de Woerdense voetbalclub VEP. ‘Toen onze oma overleed, ging de bingo niet meer door. Toen dachten we: ‘Zullen we het zelf organiseren? Dat is wel een mooi eerbetoon,’ zegt Danny terwijl hij rustig achterover leunt in zijn stoel. Het publiek van de bingo groeit en bestaat vooral uit vrienden en kennissen.

Luister hier naar de audioreportage van de geldbingo van Dagmar van Hoogstraten met Danny, Sandra en Maartje

Milou Straus

Milou Strauss, 19 jaar, wonend in Castricum. Haar grote passie ligt bij Formule 1 en Engelse literatuur. Haar droom is om later te werken binnen de autosport. Milou heeft veel zin om komend jaar producties te maken voor SvJ media en zich te ontwikkelen als journalist.