Woerden

Lego-liefhebbers verenigen zich in Harmelen

Beeld: Floor Bosman. Een van de lego kunstwerken gemaakt door Steven Decoutere.

Op 17 en 18 februari kon er deelgenomen worden aan de Lego expositie ‘Bricks for all’ in Harmelen. Bricks for all wordt georganiseerd door de Lego-club genaamd Brickantiers. Lego-liefhebber Steven Decoutere (48) vertelt over zijn liefde voor lego en het verbindende effect van het ‘blokje’. Een deel van de opbrengst, van de succesvolle expositie, wordt gedoneerd aan Stichting Hartekind.

Steven Decoutere is voorzitter van de Lego-club Brickantiers. ‘Mijn liefde voor Lego is ervan kinds af aan geweest. Rond 14- of 15-jarige leeftijd zijn mijn Lego-activiteiten meer naar de achtergrond verdwenen. Echter mijn liefde voor Lego is rond mijn 35e weer meer naar boven gekomen. Mijn oude Lego heb ik altijd bewaard en ik heb er veel mee gebouwd toen mijn twee kinderen jong waren’, vertelt Decoutere enthousiast. Decoutere houdt zich dus nu weer, al meer dan 10 jaar, bezig met het maken van lego-creaties. Ook zijn eigen werk is te vinden op de expositie. ‘Het blijft een ontzettend leuke uitdaging om nieuwe creaties te ontwerpen en bouwen. De creaties die wij bouwen op onze exposities zijn allemaal origineel en dus niet nagebouwd van al bestaande projecten,’ legt Decoutere uit. Er is van alles te zien op de expositie, van miniatuur steden en boten tot een bijna 4 meter hoge Burj Khalifa.

‘Allemaal dezelfde liefde voor het blokje’

‘Je kan inderdaad spreken van een zeer hechte gemeenschap onder de lego-liefhebbers. We hebben allemaal liefde voor, en voelen ons aangetrokken tot, hetzelfde ‘blokje’. Het is echt niet alleen voor kinderen hoor!’, zegt Decoutere. ‘Iedereen kan op deze expositie van elkaar leren en inspiratie op doen. Dezelfde passie hebben brengt dus enorm veel creativiteit met zich mee,’ Legt Decoutere uit. Decoutere vertelt dat het doel van het organiseren van die soort exposities vooral is om unieke creaties te tonen aan elkaar en aan het publiek, zodat iedereen ervan kan genieten en van kan leren.

Een deel van de opbrengt wordt gedoneerd aan Stichting Hartekind. ‘De reden dat we voor Stichting Hartekind hebben gekozen is dat een van onze leden, Michella, zelf hartpatiënt is. Zij is hiermee naar voren gekomen en heeft aan de rest van de clubleden gevraagd of we deze keer een gedeelte van de opbrengst aan deze stichting willen doneren. Het ligt dus gevoelsmatig dicht bij ons, waardoor het veel voldoening geeft om een deel van onze opbrengst aan hen te doneren. De rest van de opbrengst wordt gebruikt om onder de clubleden leuke activiteiten te organiseren’, aldus Decoutere.

Op de Lego-expositie zijn ook Lego-masters aanwezig. Kristof Ghewy (36) is een van de Lego-masters op de expositie en komt uit België. ‘Ik spaar al vijf jaar lang verschillende soorten legostukken en ben eigenlijk pas sinds twee jaar echt een bouwer van Lego. In deze twee jaar heb ik al vele mooie creaties gemaakt. Ik ben van plan om nog meer grootse legoconstructies te creëren binnen onze Lego-gemeenschap! Mijn favoriete legothema is Harry Potter’, vertelt Ghewy. Op de exposities is Ghewy niet alleen maar als vrijwilliger en clublid van Brickantier aanwezig, maar dus ook als MOC’er. MOC’er staat voor ‘My Own Creation’. Ghewy ontwerpt en maakt alle kunstwerken, binnen zijn favoriete thema, helemaal zelf.

Nu een groot succes in Nederland

‘We zijn een Belgisch/Nederlandse Lego-club en hebben dus meerdere Nederlandse leden. Het was de vraag van deze leden om een keer een expositie te organiseren dichter bij hen in de buurt, zodat zij een kans hadden om meerdere creaties te exposeren. We zijn bijna twee jaar opzoek geweest naar een geschikte locatie en zijn enorm blij met deze plek’, vertelt Decoutere. Op zaterdag was er al een doorloop van meer dan 1100 bezoekers. ‘We hebben nooit echt specifieke verwachtingen over de exposities, maar hopen natuurlijk wel dat er bezoekers komen. Er was een constante doorstroom van bezoekers en deze grote opkomst heeft onze ‘verwachtingen’ enorm overtroffen! We kunnen dus spreken van een groot succes en het was zeker meer dan de moeite waard om onze expositie hier in Harmelen te organiseren!’, vertelt Decoutere met een lach.