Woerden

Fluitketelcurlingcompetitie voor het goede doel

Zaterdag was de finale van de fluitketelcurlingcompetitie in Woerden. Een belangrijk evenement volgens Klaas Jan van Halm medeorganisator van de ijsbaan in Woerden. “Heel belangrijk, omdat het een hoop gezelligheid brengt tijdens de feestdagen en een hoop mensen verbindt door een leuke bezigheid.”  De opbrengst van de competitie gaat naar een goed doel, dit jaar is dat “het logeerhuis”.

Er hangt een vrolijke sfeer terwijl mensen aan het wachten zijn onder genot van een drankje. De twee halve finales zijn afgerond en de winnaars zijn bekend. Het enige dat nog komen moet is de grote finale. Nog maar twee teams zijn er over van de honderdtwintig die zich hadden ingeschreven bij de razend populaire wedstrijd. De muziek staat lekker hard en de finale begint, eerst betreden de Kannekijkers de baan, waarop het team genaamd Curly Woerdy volgt. De eerste set wordt zonder moeite gewonnen door de Kannekijkers,  maar de tweede set wordt dan toch gewonnen door Curly Woerdy, waardoor er dus een tiebreak nodig is. Een tiebreak  wordt gespeeld bij gelijk spel, na twee sets, om de winnaar te bepalen.  “Het was heel spannend en naarmate de spanning steeg werd men steeds fanatieker” , vertelde Klaas Jan van Halm.

De curlingwedstrijd is in de loop van de jaren een traditie geworden. “Wij zochten een goede invulling voor de avonden, als de kinderen geen gebruik meer maken van de ijsbaan, om te schaatsen en we zochten een mogelijkheid om bewoners van andere leeftijdsgroepen gebruik te laten maken van de ijsbaan. Daarbij kwamen we op curling, alle leeftijden kunnen meedoen en onderlinge krachtsverschillen hebben geen invloed op het spel en de uitkomst. Het is voor iedereen even lastig” , vertelt Klaas Jan.

Wat het meest opvalt is dat er niet wordt gespeeld met  normale curling stenen, maar met fluitketels. Hiervoor zijn drie redenen, de eerste is dat toen het evenement werd opgericht er geen budget was om echte curlingstenen aan te schaffen, deze waren te zwaar en te duur. Ten tweede, de oprichtster van  het evenement, tevens eigenaresse van een kookwinkel,  kwam met het idee om de fluitketels uit haar winkel te gebruiken. Als laatste is het gebruik van fluitketels ook een mooie manier om te zorgen dat het een ludiek en gezellig spel blijft.

De opbrengst van de curling competitie gaat naar een goed doel. Elk jaar wordt er een goed doel gekozen en dit jaar was dat “ Het Logeerhuis” in Woerden.  Dit is een tehuis voor mensen die mantelzorg ontvangen, waar ze tijdelijk terecht kunnen om de mantelzorgers even rust te gunnen. Mantelzorgers willen zo lang mogelijk hun baan kunnen blijven uitoefenen. Een baan in combinatie met mantelzorg kan als heel zwaar worden ervaren. Het kan dan fijn zijn als de zorg kort uit handen gegeven kan worden, als een soort pauze. Het Logeerhuis vangt de mensen die zorg ontvangen op om de mantelzorgers zo deze pauze te bieden.  Het evenement zelf wordt gesponsord door verschillende Woerdense bedrijven.

De tiebreak werd gewonnen door  de Kannekijkers, met luid gejuich namen ze de beker in ontvangst, dat natuurlijk een fluitketel is. Daarna werd er uiteraard een feestje gevierd.

Sterre Doff

Ik ben Sterre Doff, ben 19 jaar en beginnend journalist bij SVJ media. Ik ben student op de school voor journalistiek. Mijn interesses liggen het meest bij natuur en politiek, maar vind eigenlijk alles interessant, zolang er een verhaal te vinden is. Het liefst werk ik op het schrijf gebied maar vind het vooral belangrijk om mensen te informeren over wat er zich afspeelt, op lokaal, regionaal, nationaal of mondiaal gebied. Ik vind het erg belangrijk dat nieuws voor iedereen toegankelijk en begrijpelijk is. Op dit moment ben ik werkzaam bij svj media en maak ik nieuwsartikelen over de stad Woerden.