Woerden

Dam wordt vervangen voor brug. ‘’Nu het water nog’’

Foto door: Sophie van de Wassenberg

De dam die het water langs Kasteel Woerden scheidde van het vaarwater wordt in 2024 vervangen door een brug. Dat biedt mogelijkheden tot waterrecreatie bij het kasteel maar ook voor een slotgracht die weer volledig rondom het kasteel gaat lopen. De leden van de Kasteelraad zijn hier in het bijzonder erg blij om.

Toen het kasteel rond 1415 gebouwd werd lag er een slotgracht omheen. Die is jaren later deels dichtgegooid en nu hoopt de sKBL hem weer open te mogen graven. ‘’De brug komt op voldoende afstand van het kasteel zodat deze niet in de weg staat voor onze toekomstplannen.’’ Vertelt Ino Derks, lid van de kasteelraad.

‘’Wij van de kasteelraad hebben 2 jaar geleden al aangegeven dat wij de slotgracht graag rond willen graven en dat wij daar ook een redelijk budget van een miljoen voor klaar hebben liggen. De gemeente is in voor dit plan en de tekeningen liggen al. Nu de Centraalbrug, zoals de brug gaat heten, er daadwerkelijk gaat komen staat er ons nog weinig in de weg en kunnen we in overleg gaan met de provincie over de mogelijkheden wat betreft de slotgracht’’ Aldus Bert Boer, voorzitter van de sKBL.

‘’Ik hoop dat die gracht er tussen de tien tot twintig jaar ligt, maar ik denk dat het binnen tien jaar al moet lukken.’’ Vertelt Boer met een glimlach. Op de vraag of ze denken dat het plan voor de slotgracht ‘’op tijd’’ gerealiseerd kan worden antwoordden Boer en Derks beiden lachend ‘’Ja, wat is op tijd? Dit kasteel staat er al sinds 1415!’’

Lucas van Ackooij heeft Sportsaeck Woerden, een lokale supverhuur geïnterviewd over de gevolgen van deze damdoorbraak voor waterrecreatie.

http://

Sophie van de Wassenberg

Hallo, ik ben Sophie. Ik ben nieuwsgierig, creatief en energiek. Ik ben altijd benieuwd naar nieuwe opvattingen, meningen en overtuigingen. Naast mijn studie journalistiek (2023) ben ik ook graag bezig met dichten, fotografie en sport. Ik ben wat ze zeggen ‘’een bezig bijtje’’. Ik ben een geboren en getogen mug (Haarlemmer) en ben er meer dan klaar voor om mijn vleugels uit te slaan en de rest van de wereld te ontdekken. Ik ben altijd nieuwsgierig naar ‘’de ander’’ en hoop anderen daar binnen mijn baan als journalist ook voor te kunnen enthousiasmeren.