Zeist

KNVB pleit voor meer ruimte amateurvoetbal: gemeente Zeist ontvangt nog geen signalen

De KNVB heeft de landelijke politiek gevraagd meer aandacht te besteden aan sportruimte in Nederland, waaronder ruimte voor amateurvoetbal. De voetbalbond signaleert een dringend tekort aan velden, dat dreigt alleen maar groter te worden. Ondanks het duidelijke tekort, ook in Zeist, blijkt dat bij de gemeente Zeist nog niet aan de orde te zijn.

In een recent onderzoek, gepubliceerd op de website van de KNVB, wordt melding gemaakt van een dreigend tekort aan voetbalvelden bij 226 voetbalverenigingen. Bij de zeven voetbalverenigingen die in de gemeente Zeist gevestigd zijn, is dat dus niet het geval. Tenminste, dat is nog niet bekent bij de gemeente. “Als gemeente staan we nauw in contact met onze sportverenigingen. Dit signaal hebben wij echter nog niet van hen gekregen.” Dat terwijl dit probleem wel degelijk een rol speelt bij de lokale voetbalverenigingen.

Edwin Copier, trainer bij SV Seastum, merkt bij zijn vereniging zeker een tekort aan sportvelden. “We trainen met meerdere teams op één veld om zo de ruimte die we hebben te benutten.” Edwin vertelt dat ze bij Seastum nu wel bezig zijn met wat vernieuwingen. Zo krijgen ze een nieuw hoofdgebouw en gaat de vereniging een speelveld, waar nu nog gewoon gras ligt, vervangen voor kunstgras. “Met gewoon gras is het altijd wel wat, je bent dan ook vaak afhankelijk van weersomstandigheden. Daardoor is het goed dat dit veld vervangen wordt.” Voordat zo’n vernieuwing mogelijk is gaat er heel veel tijd overheen, omdat het ontzettend veel geld kost. “Zo’n veld kan makkelijk een paar honderdduizend euro kosten,” aldus Edwin. Volgens de gemeente Zeist is het onderhoud van de voetbalvelden op dit moment vooral een belangrijk vraagstuk voor de voetbalverenigingen zelf en is de gemeente daar nog niet veel mee bezig.

Sportakkoord

In 2022 heeft de gemeente Zeist het Sport- en Preventieakkoord opgesteld met daarin doelstellingen en naar eigen zeggen ‘een houvast naar concrete resultaten met maatschappelijke impact in de praktijk.’ Verschillende voetbalverenigingen zijn ook partner van dit akkoord om zo een samenwerking met de gemeente aan te gaan. Met deze ‘partnerdeal’ kunnen de verenigingen een subsidie aanvragen. Deze subsidie dient als uitvoeringsbudget en als cofinanciering om plannen op gang te helpen. Het Sport- en Preventieakkoord Zeist is onderdeel en gebaseerd op het Nationaal Sportakkoord en Nationaal Preventieakkoord dat geldt voor heel Nederland.

Met ruim een miljoen voetballers, onderverdeeld over ongeveer drieduizend voetbalverenigingen, is voetbal de grootste balsport van Nederland. Het is belangrijk om te blijven investeren in sport en welzijn, vindt het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Vandaar ook het belang van het aanpakken van huidige problemen, om zo klaar te zijn voor de toekomst.

Andere problemen

Naast het tekort aan velden, kampen ook veel verenigingen met een tekort aan scheidsrechters. “We vragen vaak mensen uit hogere teams om te fluiten bij de kleintjes. Dat werkt nu prima, maar kan niet zo blijven doorgaan,” vertelt Edwin van SV Seastum. Voetbalvereniging Jonathan uit Zeist noemt dit probleem zelfs als ‘een dreiging die we niet uit het oog mogen verliezen.’ Zij houden zich op dit moment dan ook vooral daar mee bezig en overige verbouwingen op hun terrein. Datzelfde scheidsrechtertekort geldt ook voor SV Zeist. Die roepen dan via hun website op naar mensen die interesse hebben om te helpen met fluiten.

Isabella van de Luijtgaarden

Hoi, ik ben Isabella (2006) en ik ben studerend journalist aan de SVJ Utrecht. Mijn grootste interesses liggen bij onderwerpen die mijn eigen doelgroep (studenten) raken, onderwerpen met vrouwen in de hoofdrol en onderwerpen met nationale betrekking. Een van mijn ambities is om in het buitenland te kunnen werken en voor een groot tijdschrift verhalen te kunnen maken. Maar uiteraard sta ik open om alle vlakken van het journalistieke vak een keer gezien te hebben.