Zeist

De zin en onzin van eiwitshakes

Eiwitpoeders in Boostclub Zeist. Foto: Quinty Setligt

Zeist – Zodra je de sportschool in loopt, zie je menig sporter ermee rondlopen: eiwitshakes. Ook topsporters en fitness influencers zweren erbij. Hoe goed is het eigenlijk voor je? Volgens lifestylecoach Lora Zayn is vooral een gezond en gevarieerd eetpatroon erg belangrijk.

Zonder eiwitten kunnen we simpelweg niet leven, het is een essentiële voedingsstof voor het lichaam. Het lichaam gebruikt eiwitten als bouwstof voor lichaamscellen. Zo spelen eiwitten een belangrijke rol bij het herstellen na een training, bij het opbouwen van spieren en tijdens het afvallen. Volgens het voedingscentrum hebben volwassenen elke dag ongeveer 0,83 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig. Dit is normaal gesproken gewoon uit voeding te halen als je gezond en gevarieerd eet. Wanneer je vegetarisch eet, krijg je vaak niet genoeg eiwitten via je voeding binnen. Dit komt omdat plantaardige eiwitten een andere samenstelling hebben. Daarom is het belangrijk dat je als vegetariër ervoor zorgt dat je producten eet die extra veel eiwitten bevatten.

Wanneer je veel sport zijn eiwitten ook erg van belang, zo wordt spierafbraak voorkomen. Daarom eten veel sporters na hun workout bijvoorbeeld een bak kwark, omdat dit veel eiwit bevat. Eiwitshakes zijn echter de laatste jaren steeds populairder geworden, vooral onder topsporters en fitnessliefhebbers. Deze drankjes, meestal gemaakt van eiwitpoeder vermengd met water of melk, worden vaak geconsumeerd om spiergroei, herstel na inspanning en algemene gezondheid te bevorderen. Het nut van eiwitshakes heeft tot veel discussie geleid, maar ze kunnen in bepaalde situaties zeker voordelen bieden. “Eiwitshakes kunnen een goede toevoeging zijn voor sporters”, vertelt Zayn, “Maar het is en blijft een supplement, dus het kan een goed voedingspatroon niet vervangen”.

Waar je vroeger moeite moest doen om via het internet opzoek te gaan naar eiwitpoeders, kun je tegenwoordig gewoon de supermarkt of het Kruidvat binnenlopen. Vaak zijn het grote zwarte potten, met mooie gouden letters en heel veel informatie op de achterkant. De eiwitpoeders zijn verkrijgbaar in alle smaken die je maar kan bedenken, van simpel vanille tot geroosterde marshmallow. Dit alles maakt het ook voor de doorsnee sporter steeds aantrekkelijker om eiwitshakes te gebruiken. Veel mensen weten echter niet precies wat zo’n poedertje dan bevat en of het bijdraagt aan hun sportprestaties. Het is vooral lekker makkelijk en snel.

Lora Zayn, vestigingsmanager, trainer en lifestylecoach bij BOOSTClub in Zeist: “Wij hebben gekozen voor een samenwerking met Orangefit, omdat zij plantaardige eiwitpoeders verkopen van goede kwaliteit met een erg hoog percentage eiwitten”. Orangefit richt zich ten opzichte van andere merken op levensstijl in plaats van alleen de sportschool. Het in 2014 opgerichte bedrijf vond dat de markt nog erg traditioneel was. “De meeste eiwitshakes waren net milkshakes: vol melk en dierlijke eiwitten”, aldus Orangefit. Dit zorgde bij veel mensen voor buikkrampen, huidproblemen en andere klachten. Een goed gebalanceerd eetpatroon afgestemd op wat je wil bereiken, is de basis. Eiwitshakes kunnen hierin wel toegevoegde waarde hebben. Ze kunnen namelijk zorgen voor een sneller herstel en een snellere opbouw van spiermassa.

Reportage:
Deze reportage gaat over het gebruik van sport-voedingssupplementen met inzichten van Lora Zayn, vestigingsmanager, trainer en coach bij BOOSTClub in Zeist. Mijn eerste vraag aan haar was: Waarvoor zijn eiwitshakes goed? Ontdek de dynamische wereld van sport en voeding

Reportage: Isa Franssen

Quinty Setlight

Mijn naam is Quinty Setlight. Ik ben verslaggever voor SvJ media in de gemeente Utrecht. Als beginnend journalist wil ik iedereen graag een kans geven om hun verhaal te vertellen. Ik interesseer me vooral in sociale en culturele onderwerpen. Met mijn enthousiasme hoop ik zoveel mogelijk mensen te informeren over het nieuws. Wie weet zie je me over een paar jaar wel voorbij komen bij NOS Stories, BNNVARA of lees je een artikel van mij in je favoriete tijdschrift.