Zeist

Sascha Smeets wint fotowedstrijd Orange the World: “Iedere vrouw heeft haar eigen verhaal”

Fotokunstwerk FREE van Sascha Smeets (Bron: Sascha Smeets)

ZEIST – woensdag 20 maart 2024

De 56-jarige Zeister fotografe en kunstenares Sascha Smeets won 8 maart, op internationale vrouwendag, de fotowedstrijd die onderdeel was van de Orange the World campagne. Orange the World is de wereldwijde campagne tegen geweld tegen vrouwen en meisjes. Met haar fotokunstwerk komt Sascha daar ook voor op en daar werd ze hartelijk voor beloond.

Wat was de reden om deel te nemen aan deze fotowedstrijd?

“Ik wilde eigenlijk meedoen om de Soroptimisten Club in Zeist mee te helpen bij hun campagne voor Orange the World. Leden van de club tipte mij op deze fotowedstrijd en toen heb ik me ingeschreven. De Soroptimisten Club is een club die van over heel de wereld leden heeft en zich inzet om de rechten in het leven van vrouwen te verbeteren. De boodschap van Orange the World sluit hier dus perfect op aan en dat wilde ik gewoon heel graag ondersteunen door mee te doen aan deze wedstrijd.”

Zit er ook een persoonlijke reden achter je deelname?

“Nee, zelf heb ik gelukkig nooit op die manier een gewelddadige ervaring gehad, maar ik ken genoeg vrouwen en meisjes die dat wel hebben meegemaakt. Dat is voor mij dan ook reden genoeg om mee te doen. Veel vrouwen zijn bang om zich hierover uit te spreken en dan vind ik het heel erg belangrijk dat ik juist voor hen mee kan doen aan deze fotowedstrijd en aandacht kan besteden aan dit onderwerp.”

Is dit ook de boodschap die je in het fotokunstwerk naar boven wilde laten komen?

“Ja, eigenlijk wel. De vrouwen die je in het kunstwerk ziet zijn allemaal van verschillende culturen. Dat staat dan voor het idee dat iedere vrouw haar eigen verhaal en achtergrond heeft en dat we nooit weten wat iemand heeft beleefd of wat er in iemands leven afspeelt. Dan kan iemand noch zo hard stralen, je weet nooit wat erachter schuilt. Er zijn natuurlijk heel veel vrouwen die bang zijn om over geweld, mishandeling of andere incidenten te praten, omdat andere mensen het misschien niet verwachten. Ik ben er dus voor dat vrouwen zich, op een veilige manier, uit moeten kunnen spreken over wat ze meemaken. Dit is dan ook gelijk de betekenis van het beeld.”

Hoe kwam je op het idee om deze boodschap zo weer te geven?

“Dat is eigenlijk volledig vanuit mijn gevoel gekomen en een heel proces geweest. Wat ik bij deze fotowedstrijd heb gemaakt is iets heel anders dan mijn huidige werk, maar ik vind deze manier van foto-art veel beter bij het verhaal passen dan de statige familiefoto’s die ik altijd maak. Ik heb me hier echt meer met de kunstzinnige manier van fotograferen beziggehouden en meer mijn creatieve kant laten zien. Dat heeft me uiteindelijk ook een fijner gevoel gegeven.”

Wat gaat er nu met het kunstwerk gebeuren?

“Dat weet ik nog niet. Ik heb in ieder geval mijn fotokunstwerk gedoneerd aan de Soroptimisten Club, omdat ik het echt voor het goede doel heb gedaan. Ik weet nog niet wat zij er uiteindelijk mee gaan doen en of het een gevolg zal hebben, maar dat zal in de toekomst duidelijk wel worden. Zij zijn vrij om ermee te doen wat ze willen.”

Heeft de winst van de fotowedstrijd nog verdere impact voor jou?

“Poeh, dat vind ik moeilijk te zeggen. Het is voor mij persoonlijk al een hele grote eer geweest om deze prijs te winnen en vond ik de hele rit er naartoe al ontzettend leuk. Ik heb sindsdien ook heel veel mooie en lovende berichten van mensen gekregen over mijn werk. Op zakelijk gebied heb ik wat meer bekendheid gekregen door alle media-aandacht, dus dat levert ook wat meer opdrachten op. Ook is het fijn om een stukje erkenning te krijgen over je kunstzinnige kant. Maar nu is dit nog allemaal vrij recent gebeurt, dus de toekomst zal uitwijzen hoe dit gaat uitpakken.”

Winnares Sascha Smeets (midden) met de wethouder (tweede van links) en leden van de Soroptimisten Club Zeist (Bron: Sascha Smeets)

Isabella van de Luijtgaarden

Hoi, ik ben Isabella (2006) en ik ben studerend journalist aan de SVJ Utrecht. Mijn grootste interesses liggen bij onderwerpen die mijn eigen doelgroep (studenten) raken, onderwerpen met vrouwen in de hoofdrol en onderwerpen met nationale betrekking. Een van mijn ambities is om in het buitenland te kunnen werken en voor een groot tijdschrift verhalen te kunnen maken. Maar uiteraard sta ik open om alle vlakken van het journalistieke vak een keer gezien te hebben.