Zeist

Na reeks van faillissementen heeft het eetcafé in Austerlitz eindelijk succes

Op de voorgrond een activiteit van de schaakclub, op de achtergrond café Ouwekamp.

Afgelopen week vierde eetcafé Ouwekamp zijn vijfjarig jubileum. Deze mijlpaal is extra bijzonder omdat drie voorgaande horecaondernemingen in hetzelfde pand snel achter elkaar failliet gingen.

Succesfactor

Volgens een van de oprichters is de reden van het succes duidelijk: het café wordt gesteund door de gemeenschap en heeft geen winstoogmerk. Een vereniging is de eigenaar van het café en door lid te worden steunen dorpelingen het café. Het is via een BV zo geregeld, dat de leden van de vereniging geen risico lopen bij een onverhoopt faillissement. De contributie van de vereniging is niet de enige bijdrage die de gemeenschap doet: vrijwilligers uit het dorp doen regelmatig klusjes in het café en dorpsbewoners vormen de meest belangrijke groep gasten van Ouwekamp. Ondanks alle steun heeft het café ook zo zijn problemen. Het is de coronacrisis maar ternauwernood doorgekomen en vanwege een personeelstekort kunnen de deuren maar vier dagen in de week geopend worden.

Gemeenschap

Het eetcafé heeft volgens de mensen die er afgelopen week te vinden waren veel betekenis voor de gemeenschap in Austerlitz. Verenigingen en clubs zijn er vaak te vinden voor bijeenkomsten. Zo was één van de evenementen afgelopen week een open schaak avond van de lokale schaakclub. Jan en Jan, twee mannen die geholpen hebben om de vereniging op te richten, vertellen dat ze nog verschillende plannen hebben voor het dorp. Ze willen bijvoorbeeld jongerenwoningen realiseren, het eetcafé verduurzamen en een project met verstandelijk beperkten starten. Hierbij benoemen de heren ook een aantal problemen waar ze tegenaan lopen.

Nieuwe bewoners

De vereniging doet moeite om het bijzondere verhaal van Ouwekamp met de bewoners van de nieuwbouwwijk in Austerlitz te delen. Volgens een vrouw achter de actie is er echter een probleem: ‘De mensen vandaag de dag lezen niet meer!’ Na verschillende pogingen om het verhaal in tekst te delen, is er speciaal voor het jubileum iets nieuws bedacht. De vereniging heeft een strip gemaakt in de stijl van Asterix en Obelix, die het verhaal moet vertellen en mensen ervan moet overtuigen dat dit café niet kan bestaan zonder de steun van de vereniging. De strip is op 14 september persoonlijk aan de wethouder aangeboden.

Interview

Bedrijfleider Mats Goedknegt vertelt in het onderstaande audiofragment over de manier waarop eetcafé Ouwekamp met de gemeenschap in contact staat.

Interview: Marcelo Jebbink

Vergroot

AusterlitzStripD1b-scaled
De strip die het verhaal van Ouwekamp bekender moet maken in de buurt.

Cas Wackie Eysten

Volg ons op Instagram! @inhartjeutrecht Contact: cas.wackieeysten@student.hu.nl