Zeist

Buddy to Buddy bijna genoeg aanmeldingen

Buddy to Buddy brengt buitenlanders en Nederlanders samen zodat ze gezamenlijk activiteiten kunnen doen. Buddy to Buddy had in Zeist voldoende aanmeldingen van buitenlanders, maar nog te weinig van Zeistenaren. Na een bericht in de Nieuwsbode heeft de organisatie aanzienlijk meer aanmeldingen gekregen.

Buddy to Buddy brengt buitenlanders en Nederlanders samen, zodat ze gezamenlijk activiteiten kunnen doen. Buddy to Buddy had in Zeist voldoende aanmeldingen van buitenlanders, maar nog te weinig van Zeistenaren. Na een bericht in de Nieuwsbode heeft de organisatie aanzienlijk meer aanmeldingen gekregen.

In Zeist waren er onvoldoende aanmeldingen van Nederlanders voor Buddy to Buddy, terwijl er wel een overvloed aan aanmeldingen van buitenlanders was. Na een artikel in de Nieuwsbode werden Zeistenaren aangemoedigd om zich aan te melden. Buddy to Buddy koppelt buitenlanders aan stads- of dorpsgenoten op basis van gelijkwaardigheid en gedeelde interesses.

De stichting is ontstaan doordat Willemijn Voorham, de oprichter, in een winkelstraat in gesprek raakte met een Iraanse vluchteling. De organisatie bestaat sinds 2015 en is actief in 14 gemeenten. Buddy to Buddy gelooft dat mensen maximaal van elkaar kunnen verschillen en tegelijkertijd maximaal verbonden kunnen zijn.

Projectcoördinator Bram de Gast vertelt dat het artikel in de Nieuwsbode heeft bijgedragen aan een flinke toename van lokale aanmeldingen voor het initiatief. Inmiddels zijn er 23 aanmeldingen van Zeistenaren, slechts 2 verwijderd van het streefgetal van 25. Maar er is genoeg tijd, het project start pas over twee weken op 28 februari.

Dan zal het matchingsdiner plaatsvinden, waar de buddy’s gekoppeld zullen worden. Mensen worden gekoppeld aan de hand van een intake, vertelt Bram: ‘We hebben een inschrijfformulier met een vragenlijst over je hobby’s en interesses, en daarnaast hebben we een intake met iedereen.’ Je mag ook zelf eisen stellen, bijvoorbeeld dat je als vrouw alleen met een vrouw gekoppeld wil worden, of dat je gekoppeld wil worden aan iemand met ongeveer dezelfde leeftijd. De projectcoördinator heeft zelf ook twee keer meegedaan als buddy en dit was een groot succes. Bram had aangevraagd met een buddy te komen die ook van sporten hield. Dit gebeurde ook en hij en zijn buddy gingen samen klimmen en zwemmen. Bram heeft nog steeds af en toe contact met zijn toenmalige buddy.

Mustafa moest toen hij 28 was zijn thuisland verlaten en kwam naar een land waarvan hij de taal en cultuur niet kende. Hij leefde in kampen met mensen uit veel verschillende landen en culturen, maar hij wist zelf heel weinig van de Nederlandse cultuur en taal. Hij had ook geen Nederlandse vrienden of kennissen. Hij kwam voor het eerst met Buddy to Buddy in contact toen er een presentatie door ze werd gegeven in het AZC kamp in Leersum. Hij kon de presentatie destijds niet bijwonen, maar was zo nieuwsgierig dat hij zich online aanmeldde.

Mustafa merkte serieuze problemen op met de integratie van vluchtelingen. Hij ontmoette mensen die al 7 jaar in Nederland wonen maar nog steeds geen Nederlands kunnen. Over Buddy to Buddy zegt hij het volgende: ‘Ik ontmoette Buddy to Buddy toen ik me afvroeg waarom er geen moeite werd gedaan om mensen te integreren. Met andere woorden, mijn doel om bij deze organisatie te komen is om Nederland en de Nederlanders te leren kennen en om te integreren, en bij te dragen aan het land waar ik snel zal wonen.’

In het begin van zijn buddyproject kwam hij soms niet naar evenementen toe, hij was verlegen omdat hij de taal niet goed beheerste. Maar de mensen van Buddy to Buddy zijn ongelooflijk tolerant, vertelt hij. Ze hebben hem geholpen de Nederlandse taal en cultuur te leren kennen. Mustafa hoopte gekoppeld te worden aan iemand die ook van sport hield, en dit gebeurde ook. Ondanks het beperkte aanbod kon er dus een goede match worden gemaakt. Al met al heeft het artikel in de Nieuwsbode een cruciale rol gespeeld in het vergroten van de lokale aanmeldingen voor Buddy to Buddy in Zeist, waardoor meer Zeistenaren de kans krijgen om nieuwkomers te verwelkomen en samen een band op te bouwen.

Bekijk het video-interview van Max van Ekleburg met Bram, de projectcoördinator van buddy to buddy in Zeist.