Zeist

Samen Soepen tegen eenzaamheid

Bezoekers aan tafel voor de soep Foto door: Nadine op den Kelder

Zeist – Het is koud en begonnen met miezeren, maar in het wijkinloophuis Zeist-West is het lekker warm. Iets na twaalf uur druppelen de eerste bezoekers al binnen, de geur van soep komt hen tegemoet. Vandaag staan er linzen soep met gehaktballetjes en groente soep met kip op het menu. Coördinator Marianne en vrijwilliger Luciënne zijn nog druk bezig met het opwarmen van de soep en het stokbrood snijden.

Vrijwilligster smeert stokbroodFoto door: Nadine op den Kelder

Vrijwilligster smeert stokbrood
Foto door: Nadine op den Kelder

De soep is eerder vandaag bereid door vrijwilliger Bilal. Marianne vertelt trots: ‘Hij is een immigrant uit Palestina en zit niet graag stil, dus vòòr zijn taalles op dinsdagmiddag kookt hij soep voor ons.’ Zo stelt ze ook dat de soepen vrijwel altijd een succes zijn en de mensen elke week andere smaken leren kennen. Verschillende deelnemers die aan tafel zijn aangeschoven vandaag, hebben voorheen ook zelf in de keuken gestaan om soep te koken voor deze activiteit, maar dat is hen nu te zwaar geworden. Zo stelt één van de bezoekers blij te zijn dat Bilal het over heeft genomen, de groep is voor haar te groot geworden.

Verspreid over drie tafels, zittend op de verschillende kleuren stoelen zitten de bezoekers van Samen Soepen. Deze week zijn het twintig mensen die mee-eten. In verband met de week tegen eenzaamheid, heeft Marianne ‘Samen Soepen’ meer gepromoot dan anders. Maar die promotie mocht echter ditmaal niet baten, er zijn geen nieuwe bezoekers op af gekomen.

Van landelijk naar lokaal

‘Samen Soepen’ is een landelijk initiatief om elkaar te leren kennen, met elkaar in gesprek te gaan en samen te werken aan een inclusieve samenleving. Door coördinator Marianne Krijgsman is deze activiteit ook mogelijk in Zeist. Zo worden de kosten van de soep laag gehouden, met €0,50 per kop, doordat de lokale Albert Heijn de soep sponsort. Iedere week doet de kok boodschappen bij de winkel, maar in plaats van de soep af te rekenen bij de kassa, mag hij langs de service balie waar hij de tas vol ingrediënten gratis meekrijgt.

Doel Samen Soepen

Het doel van ‘Samen Soepen’ is om de wijk samen te brengen. ‘Ontmoet je buren’ zoals Marianne dat zegt. Ze organiseert ‘Samen Soepen’ al iets langer dan vijf jaar. Hoewel ze nu voornamelijk dezelfde groep terug ziet, sluiten er toch af en toe nieuwe mensen aan. De bezoekers zijn voornamelijk wat ouder, ze wonen dichtbij en schuiven vaak iedere week aan. Dit geeft hen ook de mogelijkheid om nieuwe vriendschappen te sluiten. Dat de bezoekers wat ouder zijn is logisch volgens Marianne: ‘Veel ouderen vinden het ook fijn om een doel te hebben, hun huis uit te gaan en anderen te ontmoeten.’ Dat is ook het doel van ‘Samen Soepen’ om mensen met elkaar te verbinden en hen een praatje te geven.

Marianne Krijgsman warmt de soep opFoto door: Nadine op den Kelder

Marianne Krijgsman warmt de soep op
Foto door: Nadine op den Kelder

Meer dan soep

Naast ‘Samen Soepen’ organiseert het wijkinloophuis Zeist-West inloop drie dagen per week, waar bezoekers langs mogen komen voor een kop koffie en een spelletje. Verder is er een haak- en breigroep, er wordt taal- en naailes gegeven en is er een zingevingsgroep. Hierbij komen een groep ouderen eens per maand samen om met elkaar en een begeleider, onderwerpen te bespreken zoals wijsheid, inspiratie, verlies en rouw, maar ook levensinvulling. Zo is het wijkinloophuis een ontmoetingsplek voor velen.

Lidiana Lopes gaat in gesprek met een gast bij het initiatief Samen Soepen in wijkcentrum Zeist, tijdens ‘De week tegen eenzaamheid’.

Nadine op den Kelder

Mijn naam is Nadine op den Kelder en ik ben een beginnende journalist. Mijn hart ligt bij het brengen van verhalen die ertoe doen, oplossing gericht werken met daarin een focus op klimaat en maatschappelijke problemen. Binnen een paar jaar zie je mij hopelijk werken bij programma’s als ‘Green Renaissance’ of als redacteur bij een tijdschrift waar mens en natuur centraal staan.