Zeist

“Wij willen de minder bedeelden onder ons helpen”

Zeist-Achter lange tafels stonden de vrijwilligers grijze fleece vesten spullen voor zeer betaalbare prijs te verkopen. Tijdens de open dag van de voedselbank werd er informatie gegeven in combinatie met een garage sale. Met een hartelijk ontvangst waren de vrijwilligers genereus in het delen van getailleerde informatie over de voedselbank.

Rond het middaguur was er geen sprake van grote toestroom van bezoekers bij de Voedselbank. Marielle Hoop, vrijwilliger bij de voedselbank Zeist, vertelde dat de meeste bezoekers al vroeg in de ochtend rond negen uur waren gekomen. Veel klanten van de Voedselbank geven de voorkeur aan vroeg komen zodat ze ruimste keuze hebben aan assortiment van eten. ‘Soms staan ze zelfs al een uur van tevoren voor de deur te wachten ’vertelde Marielle.

Ruim 500 bewoners in Zeist hebben recht op de voedselbank. ‘Het kunnen meerdere mensen zijn alleen veel mensen vinden de drempel om daadwerkelijk naar de voedselbank te gaan te hoog’, vertelde Dorrit Bolland secretaris van de Voedselbank. Niet iedereen mag zomaar naar de voedselbank, pas als een inwoner aan bepaalde critica voldoet komt diegene in aanmerking. Vaak zijn dit mensen die hoge schulden hebben en dus onder bewind staan, ze moeten met een heel minimaal bedrag rondkomen. Echter zijn er ook mensen die een laag inkomen hebben in combinatie met een groot gezin, deze kunnen af en toe ook in aanmerking komen voor de voorzieningen van de voedselbank. Dit proces van wie in aanmerking komt word niet bij de voedselbank zelf gedaan maar door externe instanties. Elke klant word elke 3 maanden opnieuw beoordeeld, om te bepalen of het nog nodig is dat ze naar de voedselbank komen.

Bij een bezoek aan de Voedselbank krijgt een persoon een bepaald aantal punten toegewezen die ze wekelijks kunnen inwisselen voor boodschappen. Deze boodschappen voorzien de klanten van voldoende voedsel voor maximaal vier dagen, waardoor ze nog steeds worden aangemoedigd om hun eigen inkopen te doen in de supermarkt. Deze aanpak streeft ernaar de zelfstandigheid van de klanten te bevorderen vertelt Marielle.

Het vrijwilligers team telt ongeveer 40 leden; dit team is bijzonder hecht en staat dicht bij de mensen wat zorgt voor een gezellige sfeer. Zowel Dorrit als Marielle zijn dankbaar dat ze een bijdrage kunnen leveren aan het ondersteunen van mensen in financiële moeilijkheden.  De organisatie bestaat al vier jaar, in de afgelopen jaren zijn er steeds meer klanten bij gekomen mede door de stijging van gasprijzen en de toegenomen inflatie zijn boodschappen een stuk duurder geworden. Doordat de voedselbank gefinancierd wordt door donaties blijft het mogelijk voor de voedselbank de minder bedeelden binnen de samenleving te van eten te voorzien en zo hopen ze nog jaren te blijven bestaan.

Marcello Jebbink maakt een reportage over de open dag hier sprak hij met een aantal vrijwilligers die werkzaam zijn bij de voedsel bank

Annemijn van den Brink

Hallo, ik ben Annemijn van den brink, 18 jaar en kom uit Utrecht. Ik ben eerstejaarsstudent journalistiek en schrijf wekelijks voor svj media. In de toekomst zou ik graag geschiedenis willen studeren, en daarna het liefst te werk gaan als correspondent of schrijven voor het NRC.