Zeist- Staand achter de kassa rekent eigenaresse Marijke de Leeuw haar zoveelste item af. De grand opening van Rokje Klokje is feestelijk geopend en duurt maar liefst twee dagen. Dit bevalt goed bij de klanten die vol enthousiasme rond neuzen tussen de verschillende kledingmerken. “Het is een mooi begin om de winkel op de kaart te zetten”, vertelt Marijke, eigenaar van de winkel.
Onder de grote ballonnenboog in de kleuren geel en zwart komen de klanten een voor een binnen wandelen. Een groot verschil is het voor Zeist, van kapperszaak naar nog een nieuwe kleding winkel. Echter werkt Rokje Klokje samen met verschillende merken die in de smaak vallen bij de bezoekers. Nikkie, Josh V, Lofty Manner, Loavies en My Jewellery zijn de wel bekende merken van de winkel. De laatste twee vallen in de smaak bij de wat jongere meiden. “Meestal ga ik kleding kopen in Utrecht samen met mijn dochter, maar nu worden er hier merken verkocht waar wij vaak de aandacht voor hebben”, vertelt een bezoeker. Vanwege de hippe merken in de winkel is het de vraag of de winkel ook in de smaak gaat vallen bij de wat oudere generaties. Ondanks dat is Marijke blij dat ze als enige winkel in Zeist deze hedendaagse merken mag aanbieden.
De glazen prosecco worden langzaam ingeschonken en er worden schalen met hapjes geserveerd . De winkel wordt nog niet overstroomd met bezoekers, maar dat was de bedoeling van een tweedaagse opening. “Ik weet van ervaring dat het ram vol kan worden op een dag en nu kan ik iedere klant apart spreken, zodat ze een betere indruk krijgen van de winkel”, vertelt Marijke. Dat is te zien, elke klant wordt zorgvuldig geholpen met de kleding, maar dat doet Marijke niet alleen. Samen met haar andere filiaal in Veenendaal bestaat het personeel in totaal uit zeven personen. “Dat is niet veel”, vertelt Marijke. “Maar mijn personeel is erg toegewijd aan het werk wat ze doen’’. Hoewel Marijke ook een tweede Filiaal heeft, blijft ze een tijdje werken in de winkel in Zeist, persoonlijkheid staat namelijk centraal bij Rokje Klokje. “Als ik hier elke week vast sta dan kunnen mensen mij leren kennen en weten ze ook het gezicht van de winkel’’, verwoord Marijke.
Naast de drukte van de rij mensen die ’s ochtends voor de deuren stond is de middagspits ook aangebroken. Toch lopen er meer mensen in en uit dan dat er wat gekocht wordt, dit komt omdat de kleding niet per se aan de goedkope kant is. Vandaar dat de eerste vijfentwintig mensen bij het afrekenen een goodiebag krijgen, om ze te “verleiden” toch wat te kopen.
Op de paspoppen voor de ramen krijgen de bezoekers een inkijk van de kleding en draagt het personeel natuurlijk ook de welbekende verschillende merken, ze zijn zelf een visitekaartje voor Rokje Klokje. Bovendien kunnen de overige klanten die moeten wachten onder het genot van een kopje koffie, op de zitstoelen plaats nemen. De officiële opening was voor Marijke de Leeuw een geslaagde dag en Rokje Klokje zal vanaf nu zes dagen in de week geopend zijn.
Reportage
Tijdens de opening spreken we Marijke de Leeuw en en aantal bezoekers van Rokje Klokje.
Reportage: Sanne Schild