Zeist

De Week tegen Eenzaamheid: Uit volle borst meezingen met wijkkoor Spontaan

De zangmiddag in 't Volle Hof. Foto: Hidde Jonker

Zeist – In het kader van de Week tegen Eenzaamheid organiseerde welzijnsorganisatie MeanderOmnium een zangmiddag voor jong en oud. Iedereen was afgelopen donderdagmiddag welkom in wijkcentrum ’t Volle Hof om samen te zingen met wijkkoor ‘Spontaan’.

Terwijl koffie en thee klaarstond, verzamelde zich steeds meer mensen in een kringetje rond de piano. Toen ieder stoeltje gevuld was en iedereen klaar was om zijn stembanden te testen werd de workshop ingeleid door José Bosschers met verschillende adem- en zangtechnieken. “Zingen is zó toegankelijk voor iedereen, want iedereen kan het”. Vertelt Bosschers. En dat bleek, want niet veel later stond iedereen die aanwezig was donderdagmiddag luidkeels ‘Hallelujah’ van Leonard Cohen in koor mee te zingen. “Zang en koorzang is de meest uitgeoefende hobby in Nederland”. Vertelt Bosschers verder. “Want zang verbindt mensen. De Week tegen Eenzaamheid was dan ook een goed aanknopingspunt voor mij om hier les te geven”.

En aan eenzaamheid was er in het ’t Volle Hof deze middag geen gebrek, want na de zangworkshop, lieten de mensen van het koor Spontaan het er niet bij zitten en gingen vrolijk door met zingen en betrokken hier iedereen bij die daar behoefte aan had. Op verzoek van het koor is er ook de mededeling dat ze dringend een pianist zoeken.

Echter groeit eenzaamheid in Nederland en met name onder ouderen. Zo ook in de gemeente Zeist. In 2021 is er vanuit de gemeente Zeist een onderzoek gedaan naar eenzaamheid bij zelfstandig wonende mensen van 75 jaar en ouder. Uit dit onderzoek bleek dat 47,8 procent zich wel eens eenzaam voelt. Wij vroegen Brenda Emmen, coördinator van welzijnsorganisatie MeanderOmnium, of zij veel merkt van deze eenzaamheid binnen Zeist.

Interview: Sanne Schild

Hidde Jonker

Mijn naam is Hidde Jonker. Als kersverse journalistiek student van de Hogeschool Utrecht, kan ik niet wachten om mij te ontwikkelen als journalist.