Zeist

Het eerste optreden van Jazz Club BEAU is geen traditionele jazzmuziek

Het optreden van CHI-Quartet in het Beauforthuis. Foto: Yanaika Wesseling

Zeist – Met luidt gejuich van het publiek komt de band CHI-Quartet op het podium in het beauforthuis. Met de zelf gecomponeerde muziek treden ze op voor de eerste editie van Jazz Club BEAU. Medeoprichter Matti Austen hoopt een nieuw publiek te bereiken.

Voordat de show begint haalt het publiek een drankje bij de bar en wordt er gezellig gekletst. Er zitten voornamelijk oudere koppels in de zaal die zin hebben in een avondje uit. Dan komen de sterren van de avond op het podium, het CHI-Quartet. Deze groep bestaat uit pianist en componist Siu Tin Chi, bassist Ildo Nandja, saxofoonspeler Loek van den Berg en drummer Martin Hafizi. Ze treden op voor de eerste editie van Jazz Club BEAU. Dit vond plaats op 5 oktober In het Beauforthuis, Austerlitz. In het publiek zijn er meeknikkende hoofden en meedansende mensen. Siu Tin Chi vertelt tussen de nummers door verhalen over de liedjes. Zo vertelt ze het verhaal van haar nummer Flying Dream. Ze beschrijft dat toen ze een kind was, ze vaak droomde. Ze droomde dat ze bleef rennen tot ze kon vliegen. Toen ze eindelijk ‘vloog’ voelde ze zich vrij. Ondanks dat het lang geleden is, kan ze zich dat gevoel nog steeds herinneren. ‘Flying Dream’ gaat over dat fijne gevoel van vroeger. Er was een klein probleem tijdens het optreden. De zangeres Tin Chi was een beetje verkouden. Ondanks dat, zong ze het nummer ‘A Fair Maiden From Afar‘ voor het publiek zonder problemen. Na het optreden van anderhalf uur, staat het publiek op en krijgen de muzikanten een hard applaus. Aan het einde van de show kan er nogmaals drankjes worden gehaald bij de bar. Er wordt veel nagepraat over de show, vaak in positieve zin.

Jazz Club BEAU is een serie van jazz optredens in het Beauforthuis. Het is opgericht door stichting Kamperlinie, het Beauforthuis en Matti Austen. Matti Austen heeft onder andere meegeholpen aan het concept en het programma. Na het optreden vertelde hij dat hij hoopt een nieuw publiek te bereiken. Hij wil nieuwe artiesten een podium geven en deze bijzondere muziek aan mensen laten horen. Hij vertelt dat er een idee is van traditionele jazzmuziek. Hij wil dit idee doorbreken. De muziek die wordt gespeelt bij Jazz Club Beau is geen traditionele Jazz. Het is allemaal eigen werk. Dat is het uitgangspunt van de serie. De artiesten die optreden hebben de muziek zelf geproduceerd. Het is zelf geschreven en gecomponeerd. ‘De muzikanten van vanavond hebben allemaal een jazz opleiding gevolgd, maar ze maken muziek vanuit hun hart.’ De volgende editie van Jazz Club BEAU is op 2 november met het Kika Sprangers Quintet.

De eerste muzikanten die voor Jazz Club BEAU mogen optreden zijn Siu Tin Chi, Ildo Nandja, Loek van den Berg en Martin Hafizi. Samen vormen ze de groep CHI-Quartet. De muzikanten hebben allemaal een verschillende etniciteit. Siu is een Chinees, Nandja is een Zuid-Afrikaan, Van den Berg is een Nederlander en Hafizi is een Bulgaar. De groep is in 2018 samengesteld door Siu. De muziek die ze maken is een combinatie van jazz, klassiek, en Indiase en Europese folk ritmes. In 2022 brachten ze hun eerste album uit genaamd ‘Unspoken’. Dit brachten ze uit bij het platenlabel ZenneZ Records. Dit is een platenlabel voor jazzmuziek in Amersfoort.

Hieronder is een interview met muzikant Loek van den Berg en een bezoeker.

Interview door Olga Fleerakkers

Yanaika Wesseling

Mijn naam is Yanaika Wesseling en ik ben eerstejaars student journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Ik heb interesse in maatschappelijke problemen, zoals misdaad en klimaat. Mijn taak als toekomstig journalist is om deze bespreekbaar te maken en achter de waarheid te komen. Ik wil mijn publiek informeren over wat er gebeurd in de samenleving en de oplossingen die er zijn. Ik vind het vooral belangrijk om de diepte in te gaan over onderwerpen. Ik wil diepgaande stukken schrijven en documentaires maken. Ik schrijf nu voor SVJ Zeist en doe hier veel ervaring op.