Zeist

Gossip Girl-kanalen op het Jordan Montessori Lyceum krijgen weinig kans

(foto: Canva.com)

Zeist – Wanneer je binnen komt lopen op het Jordan Montessori Lyceum in Zeist, oogt het vrij rustig in de wandelgangen. De trend Gossip Girl-kanalen op TikTok heeft echter ook hier voor enige onrust gezorgd. “Het is belangrijk dat dit probleem meteen door ons wordt aangepakt”, vertelt conrector Geert Looyschelder.

Zodra de bel gaat stormen de leerlingen van het Jordan Montessori Lyceum de gang op. Als je goed luistert hoor je de term ‘Gossip Girl’ al snel vallen. Sinds afgelopen zomer is de serie Gossip Girl weer te zien op Netflix. “Ik heb de serie meteen helemaal uitgekeken”, vertelt een leerling van het Jordan Montessori Lyceum. De serie gaat over een groep rijke leerlingen van een privé school in Manhattan. Ze lijken overal mee weg te komen, maar een anonieme blogger volgt al hun stappen en zet roddels over de leerlingen op het internet. Door de populariteit van de serie is de zogenaamde Gossip Girl trend op TikTok ontstaan. Deze trend waarbij leerlingen roddels over elkaar en docenten verspreiden, zorgt op veel scholen voor onrust. Gossip Girl-kanalen worden vaak anoniem beheerd en zijn dus een makkelijke manier van online pesten. Op het Jordan Montessori Lyceum in Zeist was het een paar weken geleden ook raak. Een Gossip Girl-account over de school was online gezet en werd al snel het meest besproken nieuws in de klaslokalen. De leerlingen zijn blij dat de trend hier niet voor teveel onrust heeft gezorgd. “Iemand uit de onderbouw had een Gossip Girl-account aangemaakt, maar ook weer snel verwijderd, omdat het teveel gedoe opleverde”, vertelt een leerling van het Jordan Montessori Lyceum.

Het Jordan Montessori Lyceum streeft naar inclusiviteit en een veilige omgeving voor alle leerlingen. “Pesten gebeurt gelukkig niet veel bij ons op school, juist daarom valt het extra op als er wel iets aan de hand is”, aldus de conrector Geert Looyschelder. Zijn ruime kantoor waar een grote ronde tafel staat met daarop een schaakbord, nodigt uit om aan te kloppen. “In de tussenuren komen leerlingen graag even langs om een praatje te maken of een potje te schaken,” vertelt Looyschelder. “Onze leerlingen zijn gelukkig erg open en eerlijk, wanneer er iets speelt, komen ze dit meteen bij ons melden”. Toen de school geconfronteerd werd met de Gossip Girl trend was dit ook het geval. Doordat leerlingen er snel mee zijn gekomen, kon de schoolleiding snel actie ondernemen. In dit soort gevallen wordt het pestprotocol direct in werking gezet, waarbij wordt gekeken of er strafbare dingen zijn gebeurd. Ook de wijkagente, waar regelmatig contact mee is, wordt erbij betrokken. Het incident is in de nieuwsbrief gezet om docenten, ouders en leerlingen te informeren. Looyschelder geeft aan dat de school het vooral belangrijk vindt dat dit probleem bespreekbaar wordt gemaakt en de leerlingen die er last van hebben zich gehoord voelen. De school heeft ook een eigen podcast, waarin volgende week docenten met leerlingen in gesprek gaan over deze trend.

Op het Jordan Montessori Lyceum zijn ze snel van de populaire TikTok trend afgekomen. Op andere scholen in Nederland zorgen de Gossip Girl-accounts voor grotere problemen. Scholen hebben vooral moeite met er tegen optreden, omdat het lastig te achterhalen is welke leerlingen achter de accounts zitten. Volgens Looyschelder helpt de fijne sfeer op hun school ook met het tegen gaan van de roddelaccounts. “Naast onze protocollen, spreken onze leerlingen elkaar vaak aan op ongewenst gedrag”, vertelt Looyschelder. “Dit maakt waarschijnlijk dat wij er gelukkig niet veel last van hebben”. De VO-raad (vereniging van scholen in het voortgezet onderwijs) geeft ook adviezen aan scholen hoe om te gaan met de trend. Dit advies bestaat uit een twaalfdelig stappenplan gerangschikt naar prioriteit, met als eerste stap een melding maken van het Gossip Girl-account.

De nieuwe rage omtrent Gossip Girl is vooral op scholen erg populair. Het ene account is nog niet verwijderd of er staat alweer een nieuw account online. Het gaat zover dat sommige leerlingen en docenten niet meer naar school durven. Isa Franssen ging in gesprek met de conrector Geert Looyschelder van het Jordan Montessori Lyceum in Zeist, om te vragen welke invloed de trend heeft op hun school.

Reportage: Isa Franssen

Quinty Setlight

Mijn naam is Quinty Setlight. Ik ben verslaggever voor SvJ media in de gemeente Utrecht. Als beginnend journalist wil ik iedereen graag een kans geven om hun verhaal te vertellen. Ik interesseer me vooral in sociale en culturele onderwerpen. Met mijn enthousiasme hoop ik zoveel mogelijk mensen te informeren over het nieuws. Wie weet zie je me over een paar jaar wel voorbij komen bij NOS Stories, BNNVARA of lees je een artikel van mij in je favoriete tijdschrift.