Zeist

Wordt de Utrechtse Heuvelrug met uitdroging bedreigd? – Een interview met het waterschap

De Utrechtse Heuvelrug. Foto: Jan ten Haaf via Wikimedia Commons

Twee weken geleden was het weer ontzettend warm en voornamelijk ook ontzettend droog in Nederland. Door de klimaatverandering is deze droogte een steeds regelmatiger voorkomend fenomeen. De Utrechtse Heuvelrug heeft hier mede onder te lijden.

Hoe we onze prachtige Utrechtse Heuvelrug tegen uitdroging kunnen beschermen, werd vorige week maandag besproken in een boeiend theatercollege door Dr. Niko Wanders, universitair hoofddocent hydrologie aan de Universiteit Utrecht, en Jeroen Haan, dijkgraaf van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR).

Wij van de redactie van SvJ media Zeist besloten na afloop het waterschap nog eens goed aan de tand te voelen over deze prangende kwestie en zodoende sprak ik met Sven Jansen, peilbeheerder en droogte-expert bij HDSR.

Noot: Op ongeveer 3 minuten heeft de heer Jansen het over de ‘waterunie’, hiermee bedoelt hij de Unie van Waterschappen.

Ramses Kalse

Ik ben Ramses Kalse, een student journalistiek die gewapend met zijn scherpe pen de wereld drastisch wil veranderen. Ik schrijf en creëer graag menselijke en innemende verhalen. Daarnaast ben ik een onderzoeker en uitpluizer pur sang. Ik graaf diep om de waarheid bloot te leggen. Onderzoeksjournalistiek met een brede blik op de wereld en machtige mensen aan de tand voelen is mijn streven. Momenteel doe ik dit lekker lokaal ‘In Hartje Utrecht’.