Amersfoort

Het telproces van de Tweede Kamerverkiezingen

Het stembureau in Amersfoort.

AMERSFOORT – Tijdens de Tweede Kamerverkiezingen ging het merendeel van de Amersfoorters naar de stembus. Wim van Rooijen en Bert Kuijer geven uitleg over het proces van het stemmen tellen.

Wim van Rooijen is voorzitter bij het stembureau en kent het stemproces maar al te goed, zo vertelt hij: “Om 21:00 uur sluit het stembureau en daarmee ook de stembus. De stembussen worden eerst verzegeld en worden naar een andere plek gebracht. Op de nieuwe locatie worden de stemmen van de Tweede Kamerverkiezingen geteld.”

Omdat de Amersfoorters niet alleen voor de Tweede Kamer stemmen maar ook voor het parkeerreferendum zal er een grotere opkomst zijn dan verleden jaren. Dit maakt dan ook dat sommige stembureaus wel tot drie uur ’s nachts bezig zijn met het tellen van de stemmen. Bert Kuijer, projectleider van de verkiezingen verwacht zelf een opkomst van zo’n 85 procent. “De mensen die ik spreek die hebben allemaal wel een mening over wat wel en wat niet zou moeten dus ik geloof dat deze mensen nu ook meer betrokken zullen zijn. Er valt ditmaal echt wat te stemmen!”

Met zoveel stemmen kan het natuurlijk voorkomen dat er een sorteerfout wordt gemaakt of dat er een getal verkeerd wordt opgeschreven. Om dit te vermijden worden alle stemmen op donderdag nogmaals geteld door een nieuwe groep vrijwilligers. Het tellen van de stemmen wordt in Amersfoort gedaan door ruim 1300 vrijwilligers.

Hoewel Wim van Rooijen niet werkt bij de gemeente heeft hij zich wel ingeschreven bij het stembureau als voorzitter. “Ik vind het leuk om dit soort dingen te doen, je hebt vrijwilligers nodig om de democratie te helpen en dat doe ik dan heel graag. Het is echt heel leuk en de tijd vliegt voorbij”, aldus Wim Rooijen.

Danique van der Wal

Danique van der Wal (2005) is beginnend journalist en studeert aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Danique houdt zich bezig met het nieuws en de activiteiten in en rondom Utrecht centrum. ze is geïnteresseerd in de verhalen van de mensen die zij interviewt en vindt het dan ook leuk om reportages te maken. Kritische vragen stellen is voor haar natuurlijk ook geen enkel probleem. Ook werkt Danique mee aan het derde seizoen van Achter De Geraniums, dit is te vinden op YouTube. Haar interesse ligt niet specifiek bij 1 thema in de journalistiek en wil zich daarom focussen op verschillende onderwerpen in Utrecht centrum en dit op een goede manier verslagen. Danique wil een positieve impact maken en is vastberaden een goede carrière hieruit voort te zetten.