Amersfoort

Popronde Amersfoort geeft opkomend talent podium

Amersfoort stond op zijn kop afgelopen zaterdag. Verschillende kroegen, zaaltjes en zelfs tattooshops hadden opeens een band of artiest in de kamer staan. De Popronde is een initiatief van Stichting Popwaarts, het is het grootste reizende muziekfestival van Nederland dat ieder najaar plaatsvindt in 40 verschillende steden. Veel artiesten zijn hier dan ook groot geworden. Zoals Froukje, Chef’Special en Meau.

Amersfoort – Het was een spektakel in de muziekwinkel Velvet Music. Vos Ploeg trad daar op met zijn band Bowl, daarnaast werkt hij zelf ook al 4 jaar in de winkel. Ze spelen post-punk muziek, gebaseerd op de new wave van de jaren 80 en dan uitgebouwd tot iets veel moderners zegt hij. Er kwamen veel mensen op af en het publiek reageerde enthousiast.

Nicole van Es, de coördinator van Popronde Amersfoort vertelt dat ze de Popronde geweldig vindt, omdat het een plek biedt voor opkomend talent, waar ze een fanbasis kunnen opbouwen en wat ook nog eens gratis te bezoeken is. Ze zegt: “”Nu heb je de kans om de nu nog kleine acts die later heel groot gaan worden, om ze gratis te bewonderen en ze echt te zien groeien.”. Zij keek vooral uit naar online avant-garde pop sensatie Yaro Mila en singer songwriter Loveth Besamoh beide 3voor12 talenten. Op de vraag: Wat is nou Popronde waardig? Zei ze het volgende: “Popronde waardig is een act die nationaal of zelfs internationaal kan doorgroeien”

Dit is de tweede keer dat Nicole van Es de Popronde organiseert. Volgend jaar zou ze graag meer locaties willen zien die bandjes willen laten spelen. Zoals een kerk, winkeltjes, leegstaande panden of Onze-Lieve-Vrouwetoren. Nicole zegt: “Iedere locatie heeft weer zijn eigen charme, zijn eigen feestje, bij de een kan je dansend op de tafel staan en bij de ander kan je helemaal ontspannen en meegaan in de muziek en lekker wegdromen.”. Ook zou ze het heel gaaf vinden als er een metal of klassieke act meedoet volgend jaar. Daar is tot nu toe te weinig aanbod voor in Amersfoort, zegt Nicole.

Megan Nuij

Ik ben Megan Nuij, een enthousiast en gedreven journalist. Studerend aan de School van Journalistiek in Utrecht. Geboren in Arnhem (2001), getogen in Huissen en nu woonachtig in Utrecht. In het dagelijks leven ben ik student, doe ik vrijwilligerswerk en vind ik het ontzettend leuk om naar een feestje te gaan. Ik ben ontzettend gepassioneerd over het vak journalistiek en wil dan ook alles uit mijn opleiding halen om een betere journalist te worden. Op dit moment ben ik bezig met het maken van nieuwsitems over Amersfoort en voorheen ben ik vrijwillig verslaggever geweest bij Omroep Lingewaard. Daar heb ik veel geleerd over de basisvaardigheden van de journalistiek en heb ik geleerd om van de kleinste onderwerpen de leukste items te maken. Ik ben altijd nieuwsgierig en geïnteresseerd in heel veel verschillende mensen. Iedereen heeft een verhaal, maar waar zit dat verhaal en waar gaat het over? Dan is aan mij de taak als journalist om dat verhaal te vinden en hier iets moois van te maken. Mijn kwaliteiten liggen vooral bij respectvol zijn, mijn enthousiasme en niet bang zijn. Daarentegen kan ik werken aan mijn kwaliteit van interviewen en de kennis van journalistiek, maar daarvoor zit ik ook op de School van Journalistiek. Je kan mij altijd bereiken via de mail of sociale media en sta open voor alle vragen als je nog meer over mij wilt weten. De komende jaren zal ik veel meer ervaring opdoen binnen de journalistiek en uiteindelijk hoop ik een succesvol journalist te worden. Ik kijk er ontzettend naar uit om veel meer mooie nieuwsitems te maken en interessante mensen te leren kennen.