Biltse Nieuwe

Decemberdrukte bij voedselbank De Bilt

Dorrit Beijer (links) in de winkel van de voedselbank

DE BILT – Bij Stichting Voedselbank De Bilt is de decemberdrukte goed te merken. De voedselbank ziet in deze maand een piek in het aantal donaties.

Bij Stichting Voedselbank aan de Molenkamp 48 in De Bilt zien de vrijwilligers in de decembermaand een duidelijke toename van het voedsel dat aan hen gedoneerd wordt. Dat zegt Dorrit Beijer, penningmeester en bestuurslid bij de voedselbank in De Bilt.

In de decembermaand deelt de voedselbank kerstpakketten uit. Deze kerstpakketten bevatten producten van A-merken die deze producten gedoneerd hebben. De vrijwilligers van de voedselbank hebben de inhoud van de pakketten zichtbaar uitgestald, zodat klanten weten welke producten erin zitten. Hier kunnen zij dan rekening mee houden bij het uitkiezen van hun wekelijkse boodschappen.

Behalve het kerstpakket ziet de voedselbank ook veel andere donaties: ‘Na Sinterklaas komen er heel veel pepernoten. Later deze maand komen er ook nog kerststollen.’

Van de voedselbank in De Bilt maken wekelijks ongeveer 180 gezinnen (zo’n 550 personen) gebruik voor een aanvulling op hun boodschappen.

Beijer merkt wel dat hier nog een taboe op rust: ‘Mensen ervaren een drempel om naar de voedselbank te komen; mensen die hier komen die voelen dat als een soort afgang denk ik.’

De voedselbank is blij met de vele donaties, want ‘in de wintermaanden wordt het aantal afnemers altijd hoger’, aldus Beijer.

‘Mijn kerstwens is eigenlijk dat we de voedselbank nooit meer nodig hebben […] dat zou het mooiste zijn.’

Verslaggever Suzanne Borsboom ging in gesprek met Dorith Beijer. Hieronder kunt u haar audiointerview beluisteren:

Xavier Heiboer

Xavier Heiboer (2000) is student aan de School voor Journalistiek in Utrecht en schrijft over nieuws in De Bilt. Xavier is voor vragen of nieuwssuggesties per e-mail bereikbaar op: xavier.heiboer@student.hu.nl.