Biltse Nieuwe

Selecteer Pagina

Plan nieuwe zelfscankassas zit niet lekker bij vaste klanten Albert Heijn

Plan nieuwe zelfscankassas zit niet lekker bij vaste klanten Albert Heijn

BILTHOVEN – Het is vrijdagmiddag en de Albert Heijn in Bilthoven is goedgevuld met zowel klanten die hun boodschappen doen als medewerkers die hun taken uitvoeren. Achter de toonbank van de broodafdeling staat Giovanni; shiftleider van deze Albert Heijn. Op de vraag voor een interview reageert hij enthousiast. ‘Kom maar mee naar het kantoortje, daar zal ik jullie te woord staan.’

 

Eenmaal in het kantoor aangekomen stelt Giovanni zich rustig voor. Hij is al zes jaar werkzaam bij de Albert Heijn en één jaar bij het etablissement in Bilthoven. Het gespreksonderwerp zelfscankassas komt aan bod. De Albert Heijn gaat namelijk van vijf naar één bandkassa, deze worden vervangen door nieuwe zelfscankassas. Hierdoor zal de Albert Heijn voor een ochtend gesloten zijn. Extra details worden eind November aan de bezoekers gecommuniceerd.

Op het zelfscaneiland is het erg druk. Alle kassa’s zijn bezet en er is een overvloed aan geluiden en piepjes van voltooide transacties. Bij de poortjes staat een medewerker die haar shifts meestal doorbrengt op het zelfscaneiland. ‘Ik werk nu tien maanden bij de Albert Heijn en ik vind dit een erg leuk team, de bandkassa is een leuke plek om te werken maar het zelfscaneiland is mijn favoriet.’ Aldus Dayu Sumarno, parttimer bij de Albert Heijn.

Niet iedereen is op de hoogte van het nieuws. ‘Nee ik had hier nog niet van gehoord.’ Zegt Girona, een verraste klant. Zij vindt het geen goed idee aangezien ze het idee heeft dat de bandkassa veelgebruikt worden. Op het moment zit achter de bandkassa een medewerker met een grote glimlach op haar gezicht. ‘Niet iedereen weet zo goed hoe de zelfscan werkt, als er de hele tijd ingegrepen moet worden duurt het alleen nog maar langer.’

Uit de poortjes van de zelfscankassas loopt een tevreden meneer. Hij is een vaste klant van de Albert Heijn en is een supporter van het idee. ‘Ik hou niet van wachten, dus als ik de zelfscankassa kan gebruiken twijfel ik daar geen moment over.’ Aldus Wisse. Ook Chris van Duijn is een groot voorstander. Hij vertelt altijd de zelfscankassa te gebruiken. ‘Ik vind de zelfscankassa heel makkelijk, eigenlijk maak ik nooit gebruik van de bemande kassa’s.’ Dit project zal zijn aanwezigheid als klant niet beïnvloeden en zolang alles goed vindbaar blijft zal Chris er ook nog vaak te vinden zijn.

Bij alleen het functionele zelfscaneiland houdt het nog niet op voor deze Albert Heijn. Rechts naast de kassa’s staan enkele extra faciliteiten om de klanten zo goed mogelijk te kunnen helpen. Zo hangt er een vraag- en aanbod bord aan de muur, staat er een boekenkast en kan je zelfs je geld pinnen via een geldmaat. Ook de medewerkers bij de servicebalie zijn erg behulpzaam en zien eruit alsof ze plezier in hun werk hebben.

Hieronder kunt u luisteren naar de audioreportage van Xavier Heiboer:

Over de auteur

Wessel Paauw

Ik ben Wessel Paauw (2001), ik woon in het rustige dorp Rijnsburg en ik ben een beginnend journalist aan de Hogeschool in Utrecht. Hiervoor heb ik de mbo opleiding marketing en communicatie afgerond in Den Haag. Ik wil graag journalist worden omdat ik een nieuwsgierig persoon ben en graag verhalen vertel. Ik zou graag sportjournalist worden met de focus op voetbal. Ik ben gedreven en sociaal en ik zou graag sportverhalen willen delen met mensen die dezelfde passie delen. Ik ben erg enthousiast om aan de slag te gaan in het werkveld.