Biltse Nieuwe

Groei & Bloei de Bilt reist door Normandië in succesvolle lezing

BILTHOVEN – Op Dinsdag 9 Januari verzamelden zich veertig leden van Groei & Bloei in de Pieter de Hooghflat voor een lezing van voorzitter Henny van der Wilt. Secretaresse Joke opende de bijeenkomst met een hartelijke begroeting en een inleiding over de jaarlijkse tuinreis van Groei & Bloei de Bilt en van der Wilt nam de aanwezigen mee op een boeiende reis door de bekendste tuinen van Normandië, door middel van een reeks zelfgemaakte foto’s en persoonlijke verhalen.

De lezing, georganiseerd door de lokale afdeling van Groei & Bloei, begon met het doornemen van het programma voor de tuinreis van 2024, die ieder jaar samen met het bedrijf Kupers wordt georganiseerd. Iedere dag was er een route langs verschillende bezienswaardigheden uitgestippeld, en de regels voor de busreis en het verblijf werden ook uitgelegd. De zaal vulde zich met het zachte geroezemoes van gesprekken tussen leden die elkaar begroetten met een glimlach en een knikje.

De spreker was deze avond de voorzitter van de afdeling de Bilt van Groei en Bloei, Henny van der Wilt. Van der Wilt nam de leden mee op een reis door de prachtige tuinen van Normandië in Frankrijk, en vertelde bij iedere foto die ze liet zien wat voor planten er te zien waren, en wat voor handige technieken er gebruikt werden bij het verpotten van grote en kleine decoratieve planten.

De sfeer tijdens de lezing van voorzitter Van der Wilt was rustig en gezellig, vergelijkbaar met de sfeer in een klaslokaal op de hogeschool, waarbij het geluid van interactie en het delen van ervaringen een zacht geroezemoes creëerde. Naast het enthousiasme van de oudere aanwezigen, vonden de aanwezige journalisten de lezing ook erg interessant. Om de zoveel tijd was er een korte pauze, waarbij aanwezigen even koffie konden drinken, en praten over hun eigen ideeën en meningen over de avond.

Sommige leden deelden gedurende de lezing tips en ervaringen over tuinieren, en een enkeling durfde zelfs van der Wilt te corrigeren toen deze schijnbaar de oorzaak van de kleur van een hortensia verkeerd had. Dit zorgde voor een ietwat luchtige en warme sfeer in de zaal. De laatste pauze voor afloop bood een verdere gelegenheid voor het uitwisselen van contactgegevens en plannen van de reis, wat het sociale aspect van de bijeenkomst versterkte.

De bijeenkomst in Bilthoven was niet alleen een bron van groene inspiratie, maar ook een sociale gebeurtenis waar vriendschappen leven en de gemeenschap rondom een gedeelde liefde voor groen werd versterkt. De lezing liet een blijvende positieve indruk achter, bij zowel de aanwezige leden als bij de journalisten.

Hieronder is de audioreportage van Jarle van der Sloot te beluisteren:

Koen Langerak

Koen Langerak (19) is beginnend journalist. Hij is werkzaam binnen de gemeente de Bilt, en studeert daar in de buurt journalistiek aan de Hogeschool Utrecht.