Biltse Nieuwe

Jubileum opening “Kunst uit eigen Provincie” groot succes

BILTHOVEN– Het is een regenachtige woensdagavond maar zodra de paraplu’s zijn uitgeschud is er niets meer te merken van het mistroostige weer buiten. Bezoekers lopen vol verwachting de nu nog donkere zaal van het WVT-gebouw binnen. Op de achtergrond klinkt een symfonie, gespeeld door het orkest, en langzamerhand daalt het geroezemoes in de zaal. Om acht uur stipt gaan de lichten aan en worden de kunstwerken onthuld, het orkest wordt kortstondig overheerst door applaus en de bezoekers kijken vol bewondering rond. In de vier zalen bevinden zich schilderijen, keramiek, fijne smeedwerken en sieraden.

De WVT-vrijwilligers die tot acht uur druk in de weer waren met het afronden van de laatste details, rijken nu vol trots de verwelkomingsdrankjes uit. De flits van een fotograaf reflecteert op de omhangende schilderijen terwijl bezoekers zich langzaam van zaal naar zaal voortbewegen. Bedankjes voor de vrijwilligers klinken rond en ook burgemeester Sjoerd Potters spreekt zich uit: “Zonder hen is dit echt niet mogelijk, er gaan veel uren, tijd en liefde in zitten”.  Deze besteedde uren, tijd en liefde zijn duidelijk terug te zien in de manier waarop de tentoonstelling is vormgegeven. Alle doeken hangen kaarsrecht, de vitrinekasten zijn brandschoon en de keramiekwerken lijken te dansen in het licht.

“Het is heel belangrijk dat jongeren ook kunst maken”, Verteld Catharina Spiertz die hier voor de tweede keer haar eigen kunstwerken tentoonstelt. Terwijl de welkomstdrankjes worden opgedronken begroeten bezoekers elkaar hartelijk. “Dit is toch fantastisch”, aldus Spiertz.

Leerlingen van Het Nieuwe Lyceum laten in één van deze zalen vol trots hun kunstwerken zien aan meegenomen vrienden en familie. De leerlingen hebben de opdracht gekregen om met “tijd” als centraal thema een kunstwerk te maken en hoewel alle kunstwerken anders zijn, is het thema zeker terug te vinden in de tentoongestelde werken.

Naast de trotse leerlingen zijn ook andere lokale kunstenaars blij met de geboden mogelijkheid om op deze expositie hun werk te laten zien. Een van deze blije kunstenaars is Peter van de Hoek: “Het is laagdrempelig, er wordt alleen gekeken of er genoeg spreiding is en of iedereen die wil een keertje aan bod komt”, aldus Peter. Peter is omringd door fonkelende edelstenen en fijn smeedwerk. Hij is aanwezig namens de Lapidaristen Vereniging Midden Nederland, ook wel de LVMN. De werken die hem omringen zijn niet alleen gemaakt door Peter zelf maar ook door zijn leerlingen. Hij omschrijft de avond als: “Erg leuk, vooral omdat het vanuit deze vereniging is,” De smeedleider verduidelijkt verder, “de mogelijkheid die ze hebben geschapen om kunst ten toon te stellen op deze manier is fantastisch”.

Als het aan de Bilthovenaren ligt is “Kunst uit eigen provincie” een terugkerend fenomeen: “We gaan volgend jaar zeker weer zoiets doen misschien nog groter, ik denk dat dit echt wel een traditie in de gemeente is geworden”, Aldus burgemeester Sjoerd Potters.  Een mooi uitzicht voor de toekomst maar voor nu is de expositie nog tot en met 3 januari van het volgende jaar gratis te bewonderen in het WVT-gebouw.

Beluister hieronder de audiorapportage van verslaggever Nova Lam:

Eline Tijmensen

Eline Tijmensen is een beginnend journalist voor de Biltse Nieuwe. Ze verdiept zich graag in cultuur, politiek en maatschappij. Haar enthousiasme voor de journalistiek begon al op jonge leeftijd en is sindsdien alleen maar gegroeid. Dus, heb je nog een goed nieuwtje? Stuur dan een mailtje naar eline.tijmensen@student.hu.nl .