Biltse Nieuwe

Zangeres Eva Kroon en pianiste Heleen Vegter duiken studio in voor debuut-cd: ‘Reflets’

Try-out van Eva Kroon en Heleen Vegter in het Bezinningshuis Foto: Jil Galjé

DEN DOLDER – Alt-mezzo operazangeres Eva Kroon en liedpianiste Heleen Vegter gaven vrijdag 29 september een try-out concert in het Bezinningshuis in Den Dolder ter voorbereiding op de opname van hun cd. Het muzikale duo laat het publiek orkestrale liederen van onder andere Hector Berlioz en onbekende parels van Mel Bonis horen tijdens hun reis door de ‘spiegelwereld’ van ‘Reflets’.

‘Reflets’, wat ‘weerspiegelingen’ in het Frans betekent, is de titel van de debuut-cd van Eva Kroon en Heleen Vegter. Ze vinden het belangrijk om de liederen van de cd vanuit een spiegelwereld te laten zien. ‘De inhoud van de liederen staan voor water, waar je door het oppervlak heen jezelf gereflecteerd ziet.’ benoemt Vegter. Volgens haar is dat de essentie van de inhoud. ‘Het weerspiegelt onze eigen binnenwereld. Ondanks dat je niet alle teksten letterlijk kunt verstaan, kan men wel sterk de emoties voelen.’

Kroon en Vegter laten klassiekers van Berlioz en onbekende liederen van Bonis horen. Mélanie Bonis is een vrouwelijke componist uit de negentiende eeuw die onder de mannelijke artiestennaam, Mel Bonis, componeerde. Omdat er lang geen aandacht was voor vrouwelijke componisten, vinden Kroon en Vegter het belangrijk om ook haar stukken te spelen. ‘Berlioz is duizenden keren opgenomen door artiesten en Bonis nauwelijks. Het is mooi om daar een combinatie van te maken.’ stelt Vegter.

Heleen Vegter heeft gestudeerd aan het conservatorium in Zwolle, waar ze is opgeleid tot liedpianiste. Eva Kroon studeerde aan het conservatorium van Den Haag en had haar doorbraak in 2015 bij De Nationale Opera. De samenwerking van de twee is tijdens de coronapandemie tot stand gekomen. Beiden zochten ze een weg om toch het publiek te bereiken toen de concertzalen gesloten waren. Op Instagram plaatsten Kroon en Vegter filmpjes met klassieke liederen en hebben dat later live doorgezet.

Het optreden in het Bezinningshuis was geen regulier concert, maar een try-out. ‘We gaan de cd opnemen in een studio en daar staat veel druk op. Als je voor publiek speelt, krijg je de energie van het publiek mee. Dan gebeurt er iets met de liederen wat je niet zelf in de studeerkamer kan doen.’ legt Vegter uit. Volgens haar is het letterlijk een kijkje in de keuken. De twee hebben afgesproken dat als er iets misgaat tijdens de try-out, ze opnieuw beginnen. ‘Het gaat om de weg naar het opnemen van de cd. Het hoeft nu nog niet perfect, we hebben ruimte om te spelen.’ vertelt Vegter.

Hieronder staat het audiofragment van verslaggever Danny Steensma als aanvullende informatie op dit nieuwsartikel. Hij interviewt Eva Kroon over de uitdagingen van het vak als operazangeres.

Jil Galjé

Jil Galjé (2006) is journalist in opleiding aan de Hogeschool Utrecht. Vanuit omgeving Zaanstad reist Jil als beginnend journalist naar Utrecht, waar ze graag te vinden is om nieuws te maken en enerverende verhalen te zoeken. Met interesses op het gebied van geschiedenis, cultuur en maatschappij, wil ze actuele onderwerpen toegankelijk maken voor de inwoners van omgeving Utrecht. Jil Galjé heeft journalistieke ervaring als hoofdredactrice bij redactie Prometheus, de schoolkrant van het Zaanlands Lyceum, waar ze jarenlang lief en leed in heeft gestoken om een krant te ontwikkelen voor de honderden lezers. Ze zou deze passie voor journalistiek graag willen doorzetten in haar verdere carrière als journalist met ambities in de krant- en mediawereld. Jil Galjé is te bereiken voor contact, nieuws- en journalistieke tips via jil.galje@student.hu.nl