Biltse Nieuwe

Tegenvallend bezoekersaantal voor expositie ‘Ik zeg toch sorry’

Foto: 'Zwarte bladzijde' expositie 'Ik zeg toch sorry'

BILTHOVEN- De bibliotheek van Bilthoven stond de hele maand september in het teken van de expositie ‘Ik zeg toch sorry’, waar de rol van Nederland en specifiek De Bilt binnen het slavernijverleden werd belicht. Waar vooraf een aanzienlijke belangstelling werd verwacht viel dit in praktijk echter tegen.

Historicus Dr. Anne Doedens opende de expositie met een lezing over het slavernijverleden van De Bilt. Bij de officiële opening op 30 augustus waren echter niet meer dan twintig mensen aanwezig. Het lage bezoekersaantal kwam voor medewerkers van bibliotheek Bilthoven erg onverwachts, aangezien diverse kranten vooraf reclame gemaakt hadden voor deze opening.

Na de valse start die de expositie kende werd gehoopt op een grotere opkomst gedurende de maand september, maar dit gebeurde niet. Medewerkster van bibliotheek Bilthoven, Marjolein Kranse merkt op dat vooral 60-plussers en historici speciaal naar de bibliotheek kwamen om over de slavernijgeschiedenis van Nederland en De Bilt te leren. Andere leeftijdsgroepen stuitten toevallig op de foto’s maar bleven niet lang hangen. ‘Het is jammer dat dit belangrijke thema niet de aandacht heeft gekregen die het verdient,’ aldus Kranse. Organisator Dorine Donders heeft andere bibliotheken in de omgeving aangeboden om de expositie na 30 september over te nemen, om daar wellicht meer wel de aandacht te krijgen.

De fototentoonstelling ‘Ik zeg toch sorry’ belichtte het slavernijverleden om meer bewustzijn te creëren en gesprekken over dit stuk geschiedenis aan te moedigen. De tentoonstelling is opgebouwd uit de letterlijk ‘witte’ en ‘zwarte’ bladzijdes uit de slavernijgeschiedenis, om inzicht te geven wat de rol was van Nederland en De Bilt binnen de slavernij. Verspreid over de bovenverdieping van de bibliotheek in Bilthoven stonden posters met informatie over zowel de Nederlandse als de lokale slavernijgeschiedenis.

Eline heeft deze week gesproken met Marjolein die werkt voor de biblitiotheek Bilthoven, beluister dat interview hier:

Suzanne Borsboom

Suzanne Borsboom (2003) is een enthousiast beginnend journalist met een breed interessegebied. Van schrijven over politiek, cultuur en duurzaamheid tot het aan het licht brengen van actuele vraagstukken binnen de samenleving. Suzanne wil graag nieuws toegankelijk maken voor iedereen en de kloof tussen politiek en burger verkleinen. Contact leggen met Suzanne kan via mail: suzanne.borsboom@student.hu.nl .