Biltse Nieuwe

Klimaatoma’s lezen voor aan Mama Lokaal in Bilthoven

Voorlezers Liesbeth Groot (links) en Tineke Remmelts (rechts).

BILTHOVEN- Grootouders Voor Het Klimaat kent een doel: een schone en leefbare wereld doorgeven aan alle kleinkinderen. Sinds juli dit jaar heeft zich ook een lokale groep gevestigd in gemeente De Bilt. Deze woensdag lezen de lokale Grootouders Voor Het Klimaat voor aan het Mama Lokaal in bibliotheek Bilthoven.

Energiek en vol enthousiasme stapt Tineke Remmelts de bibliotheek van haar woonplaats Bilthoven binnen. De gepensioneerde vrouw mag zich sinds korte tijd Grootouder Voor Het Klimaat noemen. Grootouders Voor Het Klimaat is een groep bezorgde grootouders die bij wil dragen aan een leefbare wereld voor de volgende generaties. Dit doen zij door het bevorderen van adequaat klimaatbeleid bij de overheid en klimaatbewustzijn creëren bij de burger.

Op deze grauwe, herfstachtige woensdagochtend in oktober, organiseert het Mama Lokaal onder leiding van Lisette Bergsma een voorleesochtend waar de lokale Grootouders Voor Het Klimaat te gast zijn.  De grootouders lezen voor uit klimaat-gerelateerde prentenboeken aan ouders en hun kinderen tussen de 0-4. Het doel van deze ochtend is bekendheid voor de lokale groep onder de inwoners van Bilthoven te genereren en meer klimaatbewustzijn te creëren onder hen.

Lees-arena

Rond de klok van 10 druppelen de eerste ouders met hun kinderen de bibliotheek binnen en zoeken een plekje in de kinderhoek die speciaal voor deze ochtend is omgetoverd tot een ware lees-arena. Zo ook de 33-jarige Tijmen van Diepen, die samen met zijn tweeling Stijn en Niels van anderhalf jaar voor het eerst langskomt bij het Mama Lokaal. ‘Het is echt bibliotheek-weer’, aldus Van Diepen.

Tineke Remmelts en Liesbeth Groot zijn deze ochtend aangewezen als voorlezers. Als ware koninginnen nemen de twee vrijwilligers om de beurt plaats op een markante, roze fauteuil. De pas twee maanden actieve leden worden deze ochtend bijgestaan door kerngroepsleden Marianne Houkamp en Liesbeth van Hennik. Met een trotse blik kijken Houkamp en Van Hennik toe, vanuit een voor hen iets te lage bank waardoor ze bijna met hun knieën in de nek zitten.

De verhouding papa’s en mama’s is redelijk verdeeld, waardoor de naam ‘Mama Lokaal’ in twijfel genomen kan worden. De twaalf ouders en vijftien kinderen lijken vooraf niet verwacht. Door de grote opkomst worden sommigen geacht tweederangs plaats te nemen op kleine, ietwat oncomfortabel ogende, gifgroene krukjes. ‘Het is zeker papa-dag vandaag’, fluistert Van Hennik tegen Houkamp.

Tineke bijt het spits af en leest voor het boek ‘Afval uit de bak’. Vrijwel alle kinderen verkiezen het vinylen tapijt boven de krukjes en zitten tegenover Tineke. Door meegenomen attributen weet Remmelts de aandacht van de kinderen te veroveren. Midden in het verhaal haalt ze een fles Rivella, lege snoepverpakking en een plastic bekertje uit haar tas, wat afval moet illustreren. Toch blijkt de spanningsboog van de vijftien kinderen niet erg hoog te liggen. Na circa tien minuten wordt het rumoerig in de leeshoek en blijkt de lege fles Rivella toch een stuk interessanter te zijn dan het verhaal dat Tineke Remmelts voorleest.

Na een korte pauze leest Liesbeth Groot voor uit het boek ‘Het verhaal van de grote Walvis’. De spanningsboog van de kinderen lijkt nu echt verdwenen te zijn. Het is erg onrustig in de speelhoek en ouders zijn continu gefocust op het temmen van hun kroost Het is maar goed dat het boek erg dun is en het verhaal zo uit is.

Extinction Rebellion

Sinds juli 2023 dit jaar kent gemeente De Bilt een lokale groep van Grootouders Voor Het Klimaat. Ouderen in de omgeving die graag hun steentje bijdragen voor het klimaat kunnen zich bij deze grootouders aansluiten. Door demonstraties, educatie, voorleesacties, klimaatgesprekken, voorlichting en samenwerking werken de vrijwilligers van deze groep aan politieke beïnvloeding, bevordering van klimaatbewustzijn en duurzame gedragsverandering. Inmiddels kent de lokale Grootouders al meer dan 50 aanhangers, en dit aantal groeit gestaag door.

De voorkeur van manier van actie voeren verschilt per grootouder, zo ook voor de grootouders die deze ochtend te gast zijn bij het Mama Lokaal. Waar Liesbeth van Hennik de focus wil leggen op voorleesacties, lezingen en voorlichtingen op scholen is dit bij Marianne Houkamp heel anders. Afgelopen weken was Houkamp meerdere malen te vinden op de A12, waar ze Extinction Rebellion steunde. Marianne is drie keer opgepakt gedurende haar demonstraties op de A12, maar verder niet vervolgd. Spijt heeft de inwoonster van De Bilt niet. ‘Dit is blijkbaar de enige manier om de aandacht van Den Haag te krijgen’, merkt de strijdbare klimaatactivist op.

Na het voorlezen zorgt Lisette Bergsma voor koffie en thee en is er als ouder ruimte met de grootouders  in gesprek te gaan over het klimaat. Een aantal kinderen vermaken zich intussen door kalm te spelen met duplo. Anderen kiezen toch voor een actievere activiteit en spelen een potje tikkertje in de bibliotheek, wat voor de nodige overlast zorgt. De ochtend wordt afgesloten met een boodschap die de grootouders voor de aanwezigen hebben. ‘Zorg goed voor de aarde en wees lief voor iedereen, morgen begint vandaag.’

Verslaggever Florence deed deze week verslag van de voorleesochtend in de bibliotheek van Bilthoven. Luister hier naar dat fragment:

Suzanne Borsboom

Suzanne Borsboom (2003) is een enthousiast beginnend journalist met een breed interessegebied. Van schrijven over politiek, cultuur en duurzaamheid tot het aan het licht brengen van actuele vraagstukken binnen de samenleving. Suzanne wil graag nieuws toegankelijk maken voor iedereen en de kloof tussen politiek en burger verkleinen. Contact leggen met Suzanne kan via mail: suzanne.borsboom@student.hu.nl .