Biltse Nieuwe

Grote belangstelling voor aftrap van De Club

Foto: Buurtcoach Sam spreekt leerlingen toe

De Bilt- MENS De Bilt en Kunstenhuis Idea organiseren De Club. Het gehele schooljaar bieden zij gratis activiteiten op gebied van sport en cultuur, aan basisschoolleerlingen in de gemeente. Het doel hiervan is buitenschoolse activiteiten mogelijk te maken voor ieder kind. Op maandag 23 oktober trapte De Club af met zijn eerste bijeenkomst naast basisschool De Regenboog in De Bilt.

Donkere wolken verzamelen zich boven het Johan Cruijff court waar Sam Groenewold met enige haast de laatste volleyballen aan het oppompen is. Naast basisschool De Regenboog vindt vandaag de eerste bijeenkomst van De Club plaatst. Twee keer per week zijn basisschoolleerlingen van gemeente De Bilt welkom om hier gratis te sporten of mee te doen aan culturele activiteiten, als muziek, dans of theater.

Op deze grauwe, kille maandagmiddag in oktober stroomt het Johan Cruijff court langzaam vol met kinderen tussen de 6 en 12 jaar. De herfstvakantie zit erop en rustig opstarten staat niet in het woordenboek van de meesten van hen. Energiek en hyper groeten leerlingen van maar liefst zes verschillende basisscholen Buurtcoach Sam. ‘U had eigenlijk het inschrijfformulier moeten ondertekenen’, herhaalt Groenewold intussen al meerdere malen aan een aantal ouders die toch nieuwsgierig geraakt zijn door de grote menigte naast de school. Toch ziet de 24-jarige buurtcoach het voor deze keer door de vingers, en is iedereen alsnog welkom.

Inspiratieloos

De Club is ontstaan op initiatief van de gemeente. Zij schakelde MENS De Bilt en Kunstenhuis Idea in. Onder schooltijd worden leerlingen vermaakt, en letten leerkrachten extra op inclusiviteit tijdens de pauzes. Dat wil zeggen dat leerlingen samenspelen en elkaar niet buitensluiten. Buiten schooltijd is dit controlemiddel er echter niet en zijn kinderen hier zelf verantwoordelijk voor. Dit leidt ertoe dat de jeugd na schooltijd met enige regelmaat met een iPad op de bank belandt, omdat ze simpelweg niet mee mogen spelen met anderen.

Groenewold wordt deze middag bijgestaan door Stephy Bougias en zijn teamleider Patty van Ziel, alle drie werkzaam voor MENS De Bilt. Patty leidt de middag op gebied van administratie en logistiek. Stephy is het aanspreekpunt voor ouders en kinderen. Sam is de buurtcoach en verzorgt de sportmiddag. Namens kunstenhuis Idea is Hicham Moulazim aanwezig. Hij is verantwoordelijk voor de cultuurmiddag, die niet buiten, maar in de basisschool wordt georganiseerd.

Een andere rede dat De Club in leven is geroepen komt door de inspiratieloze spellen die na schooltijd gespeeld worden. Verder dan een potje voetbal, tikkertje of verstoppertje komen de meesten niet. Dit wil de gemeente aanpakken, door de leerlingen uit hun comfortzone te trekken. Gedurende de bijeenkomsten van De Club krijgen de leerlingen te maken met nieuwe spellen. Iedere week staat een ander thema centraal, deze week is dit samenwerken.

Diamantenroof

Het is iets na twee wanneer Sam Groenewold de aandacht van alle kinderen vraagt. De middencirkel van het court biedt een uitstekend verzamelpunt. Maar liefst 140 aanmeldingen kreeg de eerste bijeenkomst van De Club. In praktijk staan er ‘maar’ 90 kinderen op het court. In een recordtempo legt Groenewold hen de tien spellen die hij vooraf uitgestald heeft uit. ‘En nu tijd voor actie’, roept de buurtcoach enthousiast.

De Club wordt op meerdere plekken in gemeente De Bilt georganiseerd, zodat alle basisschoolleerlingen als zij hier behoefte aan hebben mee kunnen doen aan deze buitenschoolse activiteit. Er is een aanzienlijk, financieel verschil binnen gemeente De Bilt legt de buurtcoach uit. ‘De ene ouder heeft geld voor twee sportclubs voor zijn kind, de ander niet eens voor een’, aldus Groenewold.

In kleine groepjes spelen kinderen allerlei nieuwe spellen. Van diamantenroof tot het spinnenweb spel, alles om de leerlingen uit hun comfortzone te halen. Er wordt gelachen en fanatiek gesport. Even lijkt er geen verschil tussen arm en rijk. Groenewold pakt zijn JBL-box erbij en het Viva La Vida van Coldplay klinkt door de Biltse wijk.

Een nieuw begin

Langs de lijn juicht Irina Bogushora haar zes-jarige zoon Leva toe. Anderhalf jaar geleden zijn zij gevlucht uit Kiev, de hoofdstad van Oekraïne. Irina is onder de indruk van de middag. Ze vertelt dat ondanks het missen van haar thuisland ze het leven in Nederland enorm bevalt. De zekerheid die ze hier heeft biedt een enorme rust. Echter vindt Bogushora het lastig rondkomen in deze tijd. De Club zorgt ervoor dat ook haar zoon kan deelnemen aan een naschoolse activiteit. ‘Het is fijn mijn zoon zo gelukkig te zien, dan ben ik dat ook.’

Na een korte pauze waar iedere leerling een appeltje voor de dorst aangeboden werd, sporten de leerlingen energiek verder. Het fruit lijkt direct omgezet te zijn in energie want er wordt nog harder gesport dan ervoor. Sam loopt over het court en geeft waar nodig tips. Naarmate de middag ten einde komt verzamelen steeds meer ouders zich langs de lijn van het Johan Cruijff court. De middag wordt gezamenlijk afgesloten. Sam neemt hierin het voortouw en bedankt alle leerlingen voor hun enthousiasme. ‘Hopelijk tot de volgende bijeenkomst.’

Verslaggever Florence deed deze week verslag van de aftrap van de Club in Bilthoven. Luister hier naar dat fragment:

Suzanne Borsboom

Suzanne Borsboom (2003) is een enthousiast beginnend journalist met een breed interessegebied. Van schrijven over politiek, cultuur en duurzaamheid tot het aan het licht brengen van actuele vraagstukken binnen de samenleving. Suzanne wil graag nieuws toegankelijk maken voor iedereen en de kloof tussen politiek en burger verkleinen. Contact leggen met Suzanne kan via mail: suzanne.borsboom@student.hu.nl .