Biltse Nieuwe

Gemeente De Bilt staat paraat; onderwijsprioriteit voor nieuwe asielzoekers

Gemeente De Bilt heeft aangegeven volledige medewerking te verlenen aan de verwachte kinderen onder de asielzoekers, zodat zij naar school kunnen gaan. Begin februari werd bekend dat de gemeente De Bilt 277 asielzoekers opneemt, deze opvang is het gevolg van de recent aangenomen Spreidingswet door de Tweede Kamer.

Onderwijs speelt een erg belangrijke rol in het integratieproces. Naast het leren op school biedt het ook een platform voor bredere ontwikkeling van kinderen. Jeannette Disseldorp, communicatieadviseur voor gemeente De Bilt, benadrukt: ‘Onderwijs is belangrijk voor kinderen, en we zullen ons uiterste best doen om het te organiseren.’ Op dit moment is nog niet bekend welke asielzoekers naar onze gemeente komen, waardoor het lastig is in te schatten hoeveel kinderen betrokken zijn. Desalniettemin is duidelijk dat kinderen worden verwacht, en De Bilt heeft toegezegd passend onderwijs te faciliteren door samen te werken met lokale scholen en aanvullende ondersteuning te bieden.

Daltonschool De Rietakker in De Bilt heeft aangegeven open te staan voor samenwerking met de gemeente voor de asielzoekers. Directeur Jan Buis legt uit: ‘Ieder kind heeft recht op onderwijs, of je nu asielzoeker bent of uit Nederland komt.’ De gemeente heeft plannen en programma’s om interactie tussen de lokale bevolking en asielzoekers te bevorderen, hierin staat de focus vooral op het onderwijs en de integratie’. Hoewel Buis nog niet met de gemeente heeft gesproken over de plannen, staat hij hier zeker voor open en benadrukt dat De Bilt heeft geleerd van eerdere problemen in Maartensdijk, met name op het gebied van onderwijs. ‘Dit is het moment om dát te laten zien’.

Verleden

In 2000 werden al 180 asielzoekers binnen de huidige gemeentegrenzen van De Bilt ondergebracht, destijds in Maartensdijk. Geruisloos verliep die komst niet, na meerdere brandstichtingen en misdragingen van de asielzoekers besloot de gemeente destijds de tijdelijke opvang te sluiten. Verveling vanwege het ontbreken van onderwijs werd aangewezen als een oorzaak van de misdragingen. In plaats van dat de kinderen toen naar school gingen, zwierven deze toen op straat rond. Daarom worden er nu meerdere maatregelen genomen om zowel de veiligheid en het welzijn van asielzoekers als de lokale bevolking te waarborgen, met een focus op een vreedzaam samenleven tijdens de opvangperiode. Ook heeft de gemeente aangegeven een open en transparante communicatie te hebben met de lokale gemeenschap gedurende het opvangproces.

Om jongeren en kinderen van de straat te houden, wordt nu gezorgd voor onderwijs, iets wat in 2000 nog ontbrak. Jeannette Disseldorp licht toe dat De Bilt heeft geluisterd naar de ervaringen van asielzoekers en de lokale gemeenschap, dat nu is verwerkt in scherpere protocollen en intensievere samenwerking met relevante instanties om een soepele opvang van de 277 asielzoekers te garanderen. Hoewel directeur Jan Buis nog niets heeft gehoord, heeft dit niets te maken met selectiecriteria van de school, maar is het puur een kwestie van beleid, zoals Disseldorp uitlegt: ‘We zullen binnenkort om de tafel gaan om te kijken welke scholen een intensieve samenwerking zien zitten en tot welke oplossingen we kunnen komen.’

Bas van den Bergh

Bas van den Bergh (2002) is student aan de Hogeschool voor Journalistiek in Utrecht. En heeft mede door al zijn hele leven te sporten een enorme passie voor allemaal verschillende soorten sport ontwikkeld. Hij wilde vanaf jongs af aan al weten hoe alles werkte, en vooral waarom dit zó werkte. Door ervaring op te doen achter de klantenservice bij de Rabobank kwam hij erachter dat hij hiermee door wilde gaan, hij wilde mensen helpen en eerlijke verhalen vertellen. Zelf is hij opgegroeid in Utrecht en kent daarom ook Utrecht-Zuid als zijn broekzak, waarvoor hij op svjmedia.nl het komende halfjaar zal gaan schrijven.