Biltse Nieuwe

‘Mensen denken bij het Rode Kruis alleen aan pleisters plakken, maar er is veel meer te doen’

Bron: Emma Rosendaal

‘Ik help de oudere generaties van Nederland om te leren omgaan met computers en telefoons, maar ik ben benieuwd wat ik verder allemaal voor vrijwilligerswerk zou kunnen doen’, vertelt Marianne Weismann, terwijl ze rondstruint door de banenmarkt, georganiseerd door vrijwilligerscentrale De Bilt.

Het is een zonnige donderdagmiddag wanneer kinderen het springkussen op het Planetenplein bestormen. Dit springkussen staat hier dankzij Vrijwilligerscentrale De Bilt. Zij organiseren de banenmarkt waar een paar tientallen mensen nu rond loopt speurend naar een organisatie dat vrijwilligerswerk biedt waar zij naar opzoek zijn.
‘Het is mijn eerste keer hier. Ik heb tot nu toe 2 bezoekers gesproken, dat valt heel erg mee eigenlijk. Ik hoorde dat er vorig jaar 100 bezoekers waren. Er lopen nu voornamelijk ouderen rond’, vertelt Duncan Huusen, vrijwilliger bij het Rode Kruis. ‘Zij hebben vaak meer tijd vrij dan jongeren of volwassenen die nog druk met werk en of kinderen bezig zijn.’ Duncan vertelt dat hij vrijwilliger is geworden in de corona periode, ‘Er was toen en nu natuurlijk nog steeds, een groot tekort aan vrijwilligers en ik ben toen begonnen met werken in test straten. Hierna heb ik nieuwe functies ontdekt die ik leuk vind. Zo werk ik nu binnen het rode kruis bij de organisatie van de evenementen, doe ik logistiek en volg ik een opleiding tot teamleider. Veel mensen denken bij het Rode Kruis alleen aan EHBO en pleisters plakken, maar er is veel meer te doen. Daarom denk ik dat deze markt heel goed is. Mensen hebben de kans om zonder verplichtingen vragen te stellen over vrijwilligersorganisaties die hun interesseren’.

Er rennen kinderen met zakjes chips door de ruimte wanneer Bob van der Wilt hard aan het werk is.
Bob is namelijk fotograaf en werkt als vrijwilliger bij Steunpunt Vluchtelingen De Bilt.
‘Ik vind het leuk dat dit gedaan wordt. Het is gezellig en heel toegankelijk voor iedereen. Ik vrees wel dat het nog te onbekend is. Nut heeft het zeker, ik heb alleen wel het idee dat sommige mensen het spannend en lastig vinden om op een tafel af te stappen.’ Elke organisatie heeft een tafel of ‘kraampje’, waar de bezoekers dus informatie kunnen krijgen over organisaties en waar ze hun vragen kunnen stellen. Er liggen stroopwafels, chocolaatjes en andere festijnen op de tafels en er is zelfs een bar waar nog meer snacks en of drankjes te bestellen zijn.

De spanning waar Bob van der Wilt het over heeft komt Marianne Weismann niet bekend voor. ‘Ik vind het heel erg leuk juist dat dit gedaan wordt. Ik werk zelf al als vrijwilliger bij ‘SeniorWeb’ in de bibliotheek. Hier leer ik de ouderen generatie van Nederland omgaan met computers en telefoons. Het lijkt me best leuk om meer vrijwilligerswerk te doen, alleen weet ik nog niet precies wat ik dan zou kunnen doen. Het kost natuurlijk ook gewoon tijd. Daarom vindt ik deze banenmarkt heel erg fijn. Het geeft zoveel meer duidelijkheid over wat jij als vrijwilliger kan betekenen. Het is heel geanimeerd en de organisaties en het werk dat zij bieden krijgt echt meer body. Vragen stellen is geen probleem aangezien je hier toch niks verplicht bent.’

Mijn collega Anniek van Boheemen heeft een bijbehorende audio rapportage gemaakt, deze is hier te beluisteren:

Emma Rosendaal

Emma Rosendaal (2004) is een beginnende journaliste en studeert aan de hogeschool van Utrecht. Momenteel is ze actief in gemeente De Bilt en maakt ze elke week een nieuwsbericht over het lokale nieuws. Emma wil graag haar onderwerpen objectief benaderen en wil beide kanten van het verhaal aanhoren. Haar interesse ligt bij interviewen en presenteren. Ze vindt de mens en cultuur heel interessant en wil graag mensen zo benaderen dat ze zich comfortabel genoeg voelen om hun verhaal aan haar te vertellen. Later zou ze graag op reis mensen willen interviewen en willen presenteren. Emma is te bereiken via mail op: emma.rosendaal@student.hu.nl