Biltse Nieuwe

Selecteer Pagina

Feestelijke aftrap Kinderboekenweek op basisschool Wereldwijs

Feestelijke aftrap Kinderboekenweek op basisschool Wereldwijs

Leerlingen groep 6b kiezen leesboek m.b.v. Bookflix-poster

BILTHOVEN- Waar normaal rekenen en taal vaste prik zijn op de woensdagochtend, is dit vandaag even anders. Basisschool Wereldwijs in Bilthoven staat de hele ochtend in het teken van de opening van de Kinderboekenweek, die zal duren tot 15 oktober. Ieder jaar staat een ander thema centraal en dit jaar is dat: Bij mij thuis.

Het is woensdagochtend 4 oktober. Door de gangen van basisschool Wereldwijs in Bilthoven klinkt het nieuwste themalied van de Kinderboekenweek: ‘Hier bij mij thuis’. In het lokaal van groep 3b waar normaal meester Simon lesgeeft staat nu de juf van groep 6, Kim. Ze komt gedurende de eetpauze een stukje voorlezen aan de klas uit het boek ‘Het zakmes’. Alle groepen worden ter gelegenheid van de opening van de Kinderboekenweek voorgelezen uit een nieuw boek. Soms door een eigen juf of meester maar dus ook door soms een andere leerkracht. Verward en een tikkeltje ongemakkelijk pakken de kinderen hun stukje fruit en drinkbeker uit hun tas. Juf Kim slaat het boek open en vrijwel direct hangen de kinderen aan haar lippen. Gulzig wordt er gedronken en met het nodige gesmak worden de appels en peren opgegeten.

Opening

De Kinderboekenweek is een jaarlijks terugkerend nationaal evenement met als doel het promoten van boeken en het bevorderen van het leesplezier van kinderen. Het is aan een basisschool zelf hoeveel aandacht je aan deze week besteedt. Basisschool Wereldwijs in Bilthoven besteedt komende weken extra tijd aan het stimuleren van lezen.

De klok slaat 10:00 wanneer meester Simon met de nodige bombarie de gang van de onderbouw inloopt. De klasdeuren staan open en hij schraapt zijn keel. ‘Vijf, vier, drie, twee, een…’ Een hels kabaal van muziekinstrumenten klinkt ‘de Kinderboekenweek 2023 is officieel geopend’ schreeuwt Simon.

Bookflix

Leerkracht van groep 6b, Ragna Meelhuyzen schenkt naast het voorlezen op nog een andere manier extra aandacht aan de Kinderboekenweek. Zoals iedere dag start ook vandaag haar klas met een momentje lezen. Dit niet uit een standaard leesboek, iedere leerlingen heeft hier zijn eigen e-reader. Het lezen op de e-reader zit verbonden aan een zelfbedachte boekenstreamingsdienst: ‘Bookflix.’ Ragna kan zelf bepalen welke 25 boeken als opties om te lezen op de e-reader van haar leerlingen staan. Vervolgens kan de leerling door middel van een magneet aangeven op de ‘Bookflix’ poster welk boek hij/zij gekozen heeft. ‘Wij hopen met deze methode de magie van het lezen terug te brengen bij leerlingen’, vertelt Meelhuyzen.

Ontlezing

Tijdens de Kinderboekenweek stimuleert basisschool Wereldwijs het lezen onder haar leerlingen extra. Dit proberen ze echter het hele jaar door te doen. ‘We zitten naast de bibliotheek en leerkrachten gaan geregeld met hun klas een uurtje rondneuzen tussen de boeken’ aldus onderwijsassistent Grieteke Meerman (42). Door de school verspreidt hangen posters van het nieuwste ‘Leven van een Loser’ boek. De geur van nieuwe leesboeken ruik je door de gangen. En iedere klas kent ook zijn eigen leeshoekje: Dikke, zachte kussens met flanellen dekens afgebakend door een boekenkast vol verhalen. Alle ingrediënten lijken er te zijn om de ontlezing op deze school tegen te gaan, maar niets is minder waar. Maar liefst de helft van de leerlingen in de klas van Ragna kent een leesachterstand. ‘Het begint bij de ouders’ vertelt ze. Kinderen waarvan de ouders niet lezen zullen minder snel zelf een boek lezen dan kinderen waarvan de ouders dit wel doen. Daarnaast zorgt de komst van de beeldschermen voor een enorme daling in het lezen. Kinderen komen thuis en pakken de iPad erbij in plaats van een leesboek. ‘Door leerlingen de vrijheid te geven om op school te lezen wat ze willen lezen hopen we dat dit voor hen niet als een verplichting voelt’ vertelt Grieteke.

Na het leeskwartiertje van juf Kim is het tijd voor de leerlingen van groep 3b om hun energie kwijt te kunnen. Bijna stuiterend wachten de leerlingen op het teken om het speelplein op te mogen. Wanneer de deuren worden geopend lijkt het wel alsof het startschot van het WK sprint zojuist heeft geklonken. De leerlingen sprinten het plein op richting het klimrek en de schommels.         De leerlingen lachen met elkaar en het themalied wordt a capella door een aantal meiden gezongen. Wanneer meester Simon weer op het plein verschijnt en de vraag stelt hoe zijn klas de opening van de Kinderboekenweek heeft ervaren, antwoord groep 3b in koor: ‘Fantastisch!’

Verslaggever Florence deed deze week verslag van de opening van de Kinderboekenweek op de basisschool. Luister hier naar dat fragment:

Over de auteur

Suzanne Borsboom

Suzanne Borsboom (2003) is een enthousiast beginnend journalist met een breed interessegebied. Van schrijven over politiek, cultuur en duurzaamheid tot het aan het licht brengen van actuele vraagstukken binnen de samenleving. Suzanne wil graag nieuws toegankelijk maken voor iedereen en de kloof tussen politiek en burger verkleinen. Contact leggen met Suzanne kan via mail: suzanne.borsboom@student.hu.nl .