SvJ media

Selecteer Pagina

Kun je met ChatGPT slagen voor een opleiding waar je nog nooit over hebt nagedacht?

Kun je met ChatGPT slagen voor een opleiding waar je nog nooit over hebt nagedacht?

Kun je met ChatGPT slagen voor een opleiding waar je nog nooit over hebt nagedacht?

Binnen het honoursprogramma ‘Samen Slimmer: AI in de journalistiek’ hebben twee studenten een experiment uitgevoerd met als hoofdvraag: Kunnen wij met ChatGPT slagen voor een opleiding waar we nog nooit een seconde over hebben nagedacht? ‘Een creatieve, ludieke vorm om een verhaal over AI te maken, zo verklaart docent Nele Goutier. 

door | 24 08 2024, 14:08 | Uitblinkers

Foto: Freepik

In dit nieuwe honoursprogramma in samenwerking met de Radboud Universiteit hebben dertig journalistiek- en AI-studenten samengewerkt. Onder wie ook journalistiek studenten Willem Poppes en Joost Poppema van het ChatGPT-experiment.  

ChatGPT experiment

Bijna vier op de tien studenten maakt gebruik van kunstmatige intelligentie, blijkt uit universiteitsbreed onderzoek (Van Es en Nguyen). Wat betekent dit voor het onderwijs en is het mogelijk om belangrijke verslagen te voltooien met ChatGPT, zonder enig verstand te hebben van de materie? Vragen waar Willem en Joost hun experiment opstartte.  

Samen met Shannon Bakker begeleidt Nele Goutier deze honours. Over waarom Willem en Joost thuishoren in de rubriek ‘Uitblinkers’, zegt Nele: ‘Behalve dat het experiment creatief en ludiek is, hebben ze gaandeweg ook veel geleerd over de technische werking van het model. Ze hebben de samenwerking met AI—studenten goed benut en het is ze gelukt om een docent te strikken die wilde meewerken, zodat ze daadwerkelijk konden kijken of ze zouden slagen voor het experiment.’  

Hieronder volgen fragmenten uit het verslag dat Willem Poppes en Joost Poppema maakten over hun ChatGPT experiment  

Onderwijssysteem kraken 

‘We zijn vastberaden om het onderwijssysteem te kraken. Wat we hiervoor nodig hebben? Een docent die ons een opdracht wil geven en technische toppers die ons verder kunnen helpen. Onze oproep luidt: Is het mogelijk om een voldoende te scoren voor een eindejaarsopdracht van economiestudenten door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie? We proberen reacties uit te lokken door de volgende vraag toe te voegen: Want is kunstmatige intelligentie eigenlijk wel zo slim als wij tegenwoordig allemaal denken? Veel docenten zitten hier niet op twee betweterige jongens – die net AI hebben ontdekt – te wachten, merken we aan de kritiek van docenten op onze oproep. “Wellicht denken ‘wij’ wel helemaal niet dat kunstmatige intelligentie slim is”, reageert een docent.’ 

AI megapopulair onder studenten 

‘Onder studenten is het gebruik van kunstmatige intelligentie al mega populair. Dit blijkt uit de cijfers van een universiteitsbrede enquête uitgevoerd in opdracht van het Utrecht Stimuleringsfonds Onderwijs (USO)-project. 31 procent van de studenten gebruikt het zelfs meerdere keren per week. Uit het onderzoek blijkt overigens dat niet alleen studenten massaal AI gebruiken, maar ook docenten. 27 procent van de docenten uit de enquête maakt zelfs meerdere keren per week gebruik van kunstmatige intelligentie. De meeste studenten en docenten (ruim 80%!) hebben weleens gebruik gemaakt van AI.’ 

Zorgwekkende ontwikkeling 

‘Onderwijsexperts zien het gebruik van AI voor verslagen als een zorgwekkende ontwikkeling waarbij studenten niet meer zelf hoeven na te denken, maar al het werk wordt gedaan door kunstmatige intelligentie. Het grootste probleem volgens hen: het herkennen van AI-gebruik in de uitwerking van een opdracht. In een Zoom-gesprek bespreken we onze opdracht met AI-masterstudent, Tim Wiesner. De opdracht luidt als volgt. We moeten een manifest schrijven voor brandmanagement (zie afbeelding) waarin we twee merken aan bod moeten laten komen.’

Flipped learning

Het maken van de opdracht heeft ons nu in totaal ongeveer drie uur gekost. Klinkt dat lang? Vergeleken met de 112 uur die gereserveerd staan voor het vak, stelt het niets voor.  Dat kan de bedoeling van het onderwijs niet zijn. Verschillende experts pleiten daarom voor een nieuwe manier van lesgeven, ook wel de ‘flipped classroom’ (zie afbeelding) genoemd.’

AI-expert, Hannah Venhuizen, legt uit: ‘Vroeger moesten we rekenen uit ons hoofd leren op school. Na de komst van de rekenmachine was dit niet meer nodig. Inmiddels gebruiken we de rekenmachine voor moeilijke sommen

We laten wel zien welke stappen we hebben genomen om tot het antwoord te komen. Op deze manier kunnen we ook op een verantwoorde manier AI toepassen in de lessen.’

Bij zogeheten ‘flipped learning’ moeten studenten voordat de les begint verschillende concepten, theorieën en andere informatie leren, bijvoorbeeld door de informatie te verzamelen met ChatGPT. Vervolgens kan tijdens de les gecontroleerd en gediscussieerd worden over de inhoud die de chatbot heeft gegenereerd. ChatGPT hallucineert namelijk vaak en deze feiten moeten in de klas worden gedubbelcheckt. Al zitten er wel haken en ogen aan deze manier van leren. Zo blijft het toetsen van kennis moeilijk. ‘Een mogelijke oplossing zou zijn om meer mondeling te toetsen’, aldus Venhuizen. 

Voldoende of onvoldoende? 

‘We hebben inmiddels feedback ontvangen op onze opdracht over brandmanagement. Sander Janssens, docent marketingcommunicatie vertelt: “Ik vind het ontzettend waardevol dat jullie bijdragen aan het testen of onze opdrachten robuust zijn tegen het gebruik van AI.”  Daarna lopen we onze opdracht stap voor stap door. “Kijk, op het eerste gezicht zag het er goed uit. Ik zag de aspecten terugkomen die in de opdracht stonden”, begint hij enthousiast. Toch is die positieve feedback van korte duur. “Wanneer ik verder lees, zie ik een heleboel luchtige termen en het blijft heel oppervlakkig. Daarnaast herken ik na ruim twintig jaar onderwijs echt wel hoe mijn studenten commerciële economie schrijven. De spel- en grammaticafoutjes zijn nergens terug te lezen en sommige woorden zouden ze nooit gebruiken.”

Ook valt Janssens op dat er weinig terug te vinden is over de merken Daily Paper en Patagonia. “Ik had nog nooit van Daily Paper gehoord maar als ik lees op hun website, zie ik binnen enkele ogenblikken een totaal ander bedrijf qua brand management, dan ik in het manifest lees.” ChatGPT is weliswaar goed in het genereren van overtuigende zinnen zoals over Daily Paper. Dit hoeft overigens niet te betekenen dat het systeem de inhoud van de teksten begrijpt. Regelmatig genereert de chatbot de grootste onzin als je de inhoud kritisch bestudeert. Vervolgens de beoordeling van de video. “Ik had er hoge verwachtingen van”, erkent Janssens. “Maar nadat ik de stockvideo’s bekeek gecombineerd met een warrig, inhoudsloos script…tja, dat zijn niet de pakkende, persoonlijkere video’s die ik van mijn studenten graag ontvang.” Misschien voelde je het als lezer al aankomen maar deze opdracht is beoordeeld als “een leuke poging”, desondanks een dikke onvoldoende.  In de mail slaat docent Janssens dan ook de spijker op de kop: “Je hebt de klok horen luiden, maar het is niet duidelijk waar de klepel hangt.”’ 

Meedoen aan Samen Slimmer 

Volgend schooljaar ook de Honours ‘Samen Slimmer: AI in de journalistiek’ volgen? De journalistiek studenten werken hierin vier maanden lang samen met studenten van de Master Maatschappelijke Implicaties van Kunstmatige Intelligentie aan de Nijmeegse van de Radboud Universiteit. Hier vind je meer informatie. 

 

Waarom AI-expertise in de journalistiek hard nodig is in een tijd waarin AI de samenleving op alle mogelijke manieren beïnvloedt en wetgeving achter de feiten aan hobbelt, vertelt Nele hier in een eerder interview op SvJmedia.nl . Een selectie van de gemaakte producties tijdens de honours komt binnenkort ook hier.

Student Destiny maakte tijdend de honours een productie over robots in de zorg.

Over de auteur