Juicy journalistiek?

Hazes is opnieuw gespot met zijn nieuwe vriendin op Ibiza. Alwéér, denken we allemaal. Toch klikken we. Toch kijken we. En natuurlijk is het een juicekanaal dat het als eerste deelt. Hun kracht? Snel, rauw en nergens van onder de indruk. Als een van de inmiddels honderden juicekanalen die Nederland telt weer eens zo’n scoop brengt waar de traditionele media hun vingers niet aan durven branden, geniet ik daar stiekem wel van.
Zonder blikken of blozen gooien influencers hun waarheid op internet. Vanwege hun status lijkt het wel of ze alles kunnen maken. Namen droppen. Privébeelden publiceren. Oordelen zonder hoor of wederhoor. Dat lef bewonder ik. Dat recht-voor-zijn-raap-gevoel. En daarmee lukt het hen, in tegenstelling tot de traditionele media, wél om miljoenen mensen te bereiken.
Volgens het Commissariaat van de Media gebruikte in 2024 maar liefst 78% van de jongeren sociale media als hun belangrijkste nieuwsbron. Instagram domineert in hun nieuwsconsumptie. Laat dat nou ook net een platform zijn waar de juicechannels zich thuis voelen. Wat wil je: voor maar 10 euro per maand, krijg je bij Life of Yvonne alle exclusieve juice. En zo’n exclusief kanaal met 4.000 abonnees levert maandelijks 40.000 euro op. Een flinke bijverdienste.
Ondertussen leren wij studenten journalistiek juist het tegenovergestelde en zit ik te zuchten op weer een ethiektoets. Daarin gaat het over nuance, verantwoordelijkheid en de journalistieke meetlat. Daar word ik op beoordeeld, streng én veel. Zonder die ene bron is mijn verhaal niet af, dus stel ik de deadline uit. Ook denken de meeste journalisten na over wat een publicatie met iemand doet. Kan iemand nog normaal over straat na de publicatie? Omdat we snappen dat nieuws mensen raakt.
Maar influencers? Die hebben van alles dat wij leren op school, geen last. Die denken vooral: hoeveel views gaat dit halen? Wat kan ik hiermee verdienen? En dan stel ik mezelf de vragen: Is wat influencers doen per se slecht? Zijn zij nu gewoon dapperder? Of zijn wij gewetensvoller? Ja en nee. De nieuwsconsumptie en daarmee ook het aanbod, is persoonlijker en emotioneler geworden. Het publiek wil meer dan de feiten. Ze willen ook gevoel, kleur, context en soms ook, wat juice. Precies wat influencers bieden, gekleurd, ongefilterd en regelmatig ongecheckt.
Moeten jonge journalisten als ik influencers dan na gaan doen of moeten wij beter uitleggen waarom wij die extra check wél doen. Tuurlijk wil ik ook scoren, maar liever met iets dat klopt. Dus laat influencers maar viraal gaan. Dan gaan journalisten voor verantwoordelijkheid. Dat lijkt mij uiteindelijk de beste vorm van invloed. En ik geloof dat mensen dat uiteindelijk ook waarderen, ook al lijkt het soms van niet… al zou ik die views soms best willen.