Hilversum

Omzet en aantal horecabedrijven Hilversum stijgt, maar kosten stijgen meer

Dat blijkt uit CBS-cijfers en onderzoek van Horeca Nederland van 2019 tot 2023. Het aantal horecabedrijven in Hilversum is gestegen met 26 procent ten opzichte van 2019.

Nergens kromp de economie zo hard tijdens corona als in de horecabranche. Pas sinds 2022 is de toegevoegde waarde van de horeca binnen Nederland hoger dan voor corona. Dit is in vergelijking tot andere branches een stuk later. Ook in Hilversum merken ondernemers op dat de horeca in de stad nu eindelijk terug is. Het aantal horecabedrijven binnen Hilversum is volgens Horeca Nederland namelijk ook gestegen met 26 procent in eind 2023 ten opzichte van begin 2019.

In de economische krimp van 2020 kromp de horeca het meest volgens CBS. De Nederlandse economie was in 2021 al op een hoger niveau dan voor de coronapandemie, in 2022 heeft de horecabranche dit punt ook bereikt.

Het gaat nu dus gelukkig een stuk beter met de horeca in Hilversum. Restaurant Club REX bestaat sinds 8 december al 15 jaar in Hilversum en heeft horeca zien komen en gaan. Ook Sander, vestigingsmanager van REX voor de afgelopen 8 jaar, heeft zijn restaurant/club zien pieken en dalen: ‘Iedereen heeft natuurlijk moeite gehad met het vinden van personeel en de stijgende inkoopprijzen, wij zijn gelukkig wel een restaurant en club en krijgen dan ook gasten vanuit heel Nederland, niet alleen Hilversummers. Verder hebben we veel vaste gasten die ondanks de duurdere prijzen en beperkingen ons sterk hebben kunnen houden.’

Wikke Olivier

Wikke Olivier (2004) is vooral geïnteresseerd in het creatieve deel van producties maken. Als eerstejaars student aan de HU School voor Journalistiek houdt hij zich bezig met zijn kennis en perspectieven te vebreden. Buiten de opleiding is hij werkzaam in de retail. Hij wil producties maken die mensen aan het denken zetten.