Hilversum

Selecteer Pagina

Uitreiking van de Zilveren Camera in Hilversum

Uitreiking van de Zilveren Camera in Hilversum

De award show van de Zilveren Camera - Foto: Maureen Maas

16 februari was dé dag waar fotojournalisten in smacht op zaten te wachten, omdat de winnaar van de Zilveren Camera, de belangrijkste prijs binnen de fotojournalistiek in ’t Gooiland in Hilversum bekend werd gemaakt. De fotojournalist die deze prijs voor het jaar 2023 in handen mocht nemen was Sakir Khader, hij won met zijn foto serie ‘Leven op de west bank voor 7 oktober’ waar hij inwoners van de bezette Westelijke Jordaanoever in Palestina heeft gefotografeerd.

De groei van het aantal freelancejournalisten dat zich heeft ingeschreven in het Handelsregister is in vergelijking met voorafgaande jaren fors gedaald. Dit geldt dus ook voor fotojournalisten. Maar, volgens John van der Tol zou de journalistiek niet hetzelfde zijn zonder fotojournalistiek. “Zo een dag als vandaag laat wel zien dat je niet zonder kunt. En om verhalen te vertellen, zoals je ziet bij de winnaar bijvoorbeeld. We vergeten het misschien nog wel eens.”

Een bijpassende of beeld schetsende foto naast een artikel is niet alleen leuk voor het oog, maar volgens fotograaf Isabelle Hattink heeft het ook een andere functie, het kan mensen aan het denken zetten. “Je kan vertellen dat er iemand op sterven ligt. Even iets heel dramatisch, maar dan kan je denken ‘ja het zal wel’, maar wanner je het kan zien komen mensen pas in actie. Het is een beeld dat je raakt, wat mensen in actie zet, iets waardoor ze wat gaan doen en iets waardoor zij geëmotioneerd raken.” De prijs zorgt er ook voor dat er meer wordt stilgestaan bij de belangen van de fotojournalistiek. Dat de functie van de fotojournalistiek door een prijs als de Zilveren Camera in het zonnetje wordt gezet is volgens Isabelle hattink dan ook belangrijk. “Het is belangrijk, omdat heel veel ongezien is. Het is gewoon een heel mooi middel om mensen te doen beseffen dat het niet hun eigen wereldje is, maar dat er nog veel meer gebeurd om hen heen.”

Tijdens een van de uitreikingen tijdens de award show, werd er ook gesproken van het opkomende Artificial Intelligence. Dat dit concept zijn weg maakt binnen veel velden van werk is natuurlijk geen verassing, maar volgens Isabelle Hattink is de komst van Artificial Intelligence binnen de fotografie ook helemaal geen ramp, het zou juist voor meer waardering kunnen zorgen. “Het verhaal achter een foto wordt veel belangrijker nu. Want je kan nu bijvoorbeeld een hele mooie profielfoto met AI laten maken, maar het is niet wat je hebt meegemaakt. Dus de herinnering en de waarde van fotografie zal veel meer gezien gaan worden, omdat je gaat zien dat de herinnering die je eraan koppelt veel belangrijker is dan of je er goed op staat.”

De mogelijkheid dat Artificial Intelligence uiteindelijk de fotojournalistiek binnen treed, gaat gepaard met de vraag of deze machine misschien ook kans kan maken op een prijs als de Zilveren Camera. Maar als Isabelle Hattink hier een beslissing over zou mogen nemen dan maakt de AI geen schein van kans.  “Ik weet niet waar deze intelligentie naartoe gaat. Ik denk eerlijk gezegd dat de Zilveren Camera staat voor echtheid. Dus ik denk niet dat dat gaat gebeuren.”

Tekst: Maureen Maas

Over de auteur

Maureen Maas

Ik ben Maureen Maas en ik ben 17 jaar. Ik woon in het mooie maar kleine stadje Vianen, dat ligt net onder Utrecht. Ik doe nu sinds september de opleiding journalistiek op de Hogeschool Utrecht. Ik vond het schrijven van teksten en het stellen van vragen vroeger al heel erg leuk. Dit is dan ook de rede dat ik denk dat deze opleiding wel echt bij mij past. Daarnaast vind ik het heel interessant om op onderzoek uit te gaan en vind ik het leuk om verhalen te vertellen. Wat ik later binnen de journalistiek zou willen doen weet ik nog niet zeker. Wel lijkt het werken bij de televisie, zowel voor als achter de schermen, me heel erg leuk. Dus wie weet zie je me nog eens voorbij komen.