Hilversum

Valpreventietrainingen voor zelfredzaamheid Hilversumse ouderen

Een 65+er loopt met zijn/ haar rollator (foto ter illustratie)

Personeelstekort in de zorg en stijgende vergrijzing, daardoor moeten ouderen langer thuis wonen. Om te zorgen dat zestigplussers zelfstandig blijven in huis, organiseert de gemeente Hilversum, samen met buurtsportcoach Peter de Graaf bijeenkomsten. Deze bijeenkomsten gaan over valpreventie en een te volgen trainingsprogramma.

Peter de Graaf geeft valpreventietrainingen in drie soorten groepen. De in balans training, voor mensen met een laag valrisico, de vallen voorkomen training, voor mensen met gemiddeld val risico en de Otago training voor mensen in zorginstellingen.

‘Wij vertellen ouderen waar ze op moeten letten met zicht. Dus of ze bijvoorbeeld elk jaar hun ogen laten testen’, begint Peter de Graaf. Ook wordt ouderen geadviseerd om dagelijks hun bril te poetsen en voldoende licht te hebben in huis. ‘Naast praktische tips, adviseren we ouderen ook om voldoende te bewegen.’

‘Nederlandse ouderen zitten gemiddeld 9,1 uur per dag’, vervolgt de buurtsportcoach. Volgens de Graaf is tussendoor evenwichtsoefeningen doen een belangrijk middel om soepel te blijven. Dit voorkomt verdere afname van spiermassa en vermindert valrisico.

Valrisico verminderen is een belangrijk thema bij deze training. In 2022 overleden 6,2 duizend Nederlanders aan de directe en indirecte gevolgen van een val. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. In Hilversum waren dit jaar bijna 4100 dodelijke valpartijen, blijkt uit data van Allecijfers.nl.

‘Gezond leven met genoeg waterdrinken en vitamine D-gebruik kan vallen al verminderen’, tipt de ouderentrainer. Schoenen dragen die stevig zitten en goed passen, verlaagt, net als een goede vloer, ook de kans op ongelukken. ‘Ik raad mensen ook aan om hun trappen in huis vrij te laten van spullen en kabels goed weg te werken.’

De voorlichtingsbijeenkomsten van Peter de Graaf worden op 12 en 14 december georganiseerd in Wijkcentrum De Meent. Zijn trainingen beginnen in januari.

Verslaggever Joëlla de Koning spreekt met Bertine van der Pluim over activiteiten voor ouderen. Van der Pluim is bestuurslid van de Seniorenvereniging in Hilversum en heeft 32 jaar in de zorg gewerkt. Beluister haar verhaal hieronder.

Lucas Meyland

Lucas Meyland is een betrokken journalist. Momenteel studeert hij op de School voor Journalistiek in Utrecht. Het liefst schrijft hij over maatschappelijk relevante onderwerpen, maar Lucas is ook graag met de sportwereld bezig. Zijn maatschappelijke betrokkenheid als journalist hoopt hij komend halfjaar verder te ontwikkelen door het maken van verschillende verhalen in Hilversum. Heb je vragen of tips voor verhalen? Mail gerust naar lucas.meyland@student.hu.nl