Hilversum

Selecteer Pagina

Limonade-taks lijkt weinig indruk te maken op Hilversumse havermelkelite

Limonade-taks lijkt weinig indruk te maken op Hilversumse havermelkelite

Op 1 januari is de accijns op havermelk verhoogd met 17 cent per liter. Die “limonadetaks” – ingesteld voor alle alcoholvrije dranken – is bedoeld om suikergebruik te ontmoedigen. Maar ontmoedigt de belasting nu ook het duurzame antwoord op koemelk?

Studeren of werken onder het genot van een havercappuccino in een warm en gezellig café, is in Hilversum een populaire bezigheid. De liefhebber van  havermelk is lactose-intolerant, blijft graag weg van de calorieën van volle melk, of vindt de smaak van havermelk gewoonweg lekkerder. Maar al die keuzes kunnen nu anders gaan uitvallen. De verhoging van de accijns op havermelk, ingesteld op 1 januari j.l., kan óók impact hebben op de populariteit van het product.Worden hippe koffietenten, in trek bij jongeren en vegans, nu ook slechter bezocht?

Op een koude grijze zondagochtend, blijkt de hippe koffietent ‘Koffie en jij’ een aantrekkelijke plek voor een breed publiek. Van buitenaf kun je de warmte al voelen, bij binnenkomst word je ontvangen met een glimlach van de barista. Kleine tafeltjes, kleurige muren met bijzondere schilderijtjes, rustige muziek en een veelvoud aan planten en bloemen geven de zaak een hippe, prettige sfeer.

Waar je in de ene hoek een moeder met kinderen ziet zitten, zie je aan de andere kant mensen achter hun laptops. Havercappucino’s worden hier, zo blijkt, frequent besteld: de barista moet regelmatig nieuwe pakken opentrekken om aan de vraag te voldoen. Vier euro, kost één havercapu. Maar dat schrikt de clièntele niet af.

Een vorige week verschenen onderzoek door de branchevereniging FoodService Instituut (FSIN),waarvoor zesduizend consumenten zijn ondervraagd, wees uit dat ‘Gen Z’ (18-27 jaar)  veel geld uitgeeft  in de horeca. Dat gaat voornamelijk op in ‘hippe’ tentjes; horecagelegenheden waar jongeren graag foto’s van maken om op social media te plaatsen. ‘Gen Z’ is dan ook bereid veel te betalen voor producten als havercappuccino en vegan-burgers, en die bereidheid werkt door in de vraag of de accijnsverandering invloed heeft op de keuze voor de duurdere havermelk en duurdere havercappuccino.

,,Ik vind de smaak van havermelk gewoon lekkerder vind dan die van normale melk”, zegt Noor Slooff – die in ‘Koffie en jij’  net haar tweede kop heeft afgerekend. ,,Mijn smaak kan ik niet veranderen. En die paar cent prijs verhoging, daar denk ik dus helemaal niet over na.“

Het is ook maar de vraag of de horecaganger in Hilversum überhaupt iets merkt van de accijnsverhoging. Jesse Otten, shiftleader in koffietent MOUT, vertelt desgevraagd dat de accijnsverhoging door MOUT nu nog niet wordt doorberekend aan de klant. Of dat in de toekomst verandert, is nog onduidelijk. Sommige cafés hebben al in een eerder stadium op de belastingverhoging geanticipeerd. Zo benadrukt Hanneke, werknemer van Bagels en Beans aan de kerkstraat, dat er al een toeslag op plantaardige melk was doorberekend, en de havercappuccino’s waarschijnlijk niet nóg duurder zullen worden ingeprijsd.

In koffiezaak Koffie en Jij zijn de werknemers zelfs niet op de hoogte van de accijnsverhoging en gaat de dagelijkse gang van zaken ongestoord voort als voorheen; ook hier is de havermelkaccijns (nog) niet meegenomen in de prijs. Maar of de onwetendheid en desinteresse van consumenten en cafés te maken heeft met tijd of als laksheid kan worden bestempeld, is niet te zeggen. De populariteit van havermelk lijkt sterk genoeg te zijn om ondanks de hogere prijzen nog steeds een zeer populair product te blijven.

Het ziet er naar uit dat ondanks de stijgende prijzen van havermelk, het hart van de havermelkdrinkendeHilversumse gemeenschap blijft kloppen voor plantaardige koffies, hipheid en de warmte, gezelligheid en de vriendelijkheid die klanten vinden in de hippe café’s van de stad.

Over de auteur

Benthe de Groot

Ik ben Benthe de Groot, ik ben 18 jaar oud en ik zit in mijn eerste jaar journalistiek op de Hogeschool Utrecht. Journalistiek heeft altijd al een rol gespeeld in mijn leven. Met een moeder als chef cultuur bij 'Het NRC', en een vader die graag gesprekken voert over actualiteit. In mijn vrije tijd werk ik bij de sla, maar ik zou zeker een baantje willen in de journalistiek, zodat ik nog meer ervaringen op kan doen. Ik vind het interessant om te horen hoe mensen kijken naar de wereld, en omgaan met dingen die nu gaande zijn. Stukjes schrijven vind ik dan ook het leukst, maar ik leer nu van alles over audio en ook dat is super interessant! Ik hoop nog veel leuke interviews te doen, en als ik hoor wat docenten van de School Voor Journalistiek allemaal hebben gedaan, kijk ik er heel erg naar uit om een echte journalist te worden!