Hilversum

Goois jeugdorkest viert haar negende lustrum samen met 600 jaar Hilversum

Goois jeugdkoor

Het koor heeft haar 9e lustrum gevierd in het Morgenster kerk in Hilversum. De festiviteiten vonden plaats in de sfeervolle omgeving van de Morgensterkerk in Hilversum, waar jonge muzikanten tussen de vier en achttien jaar samenkomen. Het orkest, dat zich richt op de jeugd van ‘t Gooi en Hilversum, biedt jongeren een culturele uitlaatklep en hecht waarde aan hun artistieke ontwikkeling. Deze bijzondere mijlpaal werd gevierd in samenspel met de viering van 600 jaar Hilversum, waarbij de wethouder een toespraak hield ter opening van het evenement.

De viering van het 45-jarig bestaan van het orkest strekt zich uit over het gehele jaar. Opgericht door Simon Koeten, weerklinken in een gevulde zaal de prachtige tonen van violen, contrabassen en fluiten, ondersteund door de aanwezigheid van ouders. Het is bewonderenswaardig om jonge kinderen met zoveel toewijding te zien musiceren, en het is een genot om te zien hoe voormalige orkestleden worden uitgenodigd om deel te nemen aan deze feestelijkheden. Het jeugdorkest begon als een initiatief voor jongeren en werd later uitgebreid met volwassen spelers.

Wethouder Arno Scheepers opende de feestelijke dag met de woorden: “Het is een prachtige dag en een geweldig jaar om een jubileum te vieren.” Hij onderstreepte het belang van diversiteit en toegankelijkheid binnen de muziekwereld, ongeacht financiële achtergrond. Het verenigen van kinderen door muziek schept een gemeenschappelijke band en biedt een thuis waar ze kunnen genieten van muzikale interactie.

Het jeugdorkest werd 45 jaar geleden opgericht met een passie voor muziek en kunst. Het is uitgegroeid tot een platform waar jongeren samenkomen om gezamenlijk muziek te maken, wat een prachtig schouwspel oplevert. De viering van het lustrum in combinatie met het 600-jarig bestaan van Hilversum draagt bij aan de ontwikkeling van kinderen en bevordert kunst en cultuur in de regio. De kracht van muziek als kunstvorm was voelbaar tijdens de viering, waarbij een zalige sfeer de ruimte vulde.

Leontine van den Oever, bestuurslid en penningmeester, benadrukt het belang van samenwerking tussen jong en oud binnen het orkest. Het draagt bij aan het gevoel van eenheid en gemeenschap. Hoewel het een uitdaging kan zijn om de stichting financieel te ondersteunen, hebben vrijwilligers en lokale bedrijven zich ingezet voor het behoud en de bevordering van kunst en cultuur, vooral ter gelegenheid van het 600-jarig jubileum. Het enthousiasmeren van jongeren voor muziek draagt bij aan hun ontwikkeling en bewustwording van cultureel erfgoed, wat essentieel is voor de toekomstige generaties.

Sen Klassie

Ik ben Sensile Klassie en ben 22 jaar. Ik studeer Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht, op dit moment werk ik samen met mijn klas als redactie voor SVJ-media met als regio Hilversum.Ik vind buitenland Journalistiek en misdaad journalistiek het interessants. In de toekomst kijk ik ernaar uit een nieuwslezer te worden of onderzoeken te doen. Je vindt hier artikelen terug waar ik de lezers op een heel pakkend manier wil bereiken en iedereen een stem kan geven.