Hilversum

Het Groot Goois Dictee ter verbetering van Laaggeletterdheid

Het Groot Goois Dictee vond dit jaar voor de zevende keer plaats, met als doel het bevorderen van taalvaardigheid en het bestrijden van laaggeletterdheid. Dit initiatief werd georganiseerd door de gemeente Hilversum, de Bibliotheek Hilversum en de Lions club Hilversum en ‘t Gooi. Twee scholen en individuele deelnemers namen deel aan de competitie.

Robert van der Sijde, directeur van het Comenius College, benadrukt het belang van taalvaardigheid onder jongeren. Er moet meer aandacht worden besteed aan taalonderwijs, met name op middelbare scholen, om een goede basis te leggen. Hij is trots op de prestaties van zijn leerlingen, die voor de tweede keer op rij de eerste plaats behaalden. Ze hebben zich goed voorbereid en kwamen als winnaar uit de bus in een competitie met andere scholen. “Spelen met taal creëert werelden”, aldus Van der Sijde. Leerlingen die moeite hebben met taal op het Comenius College worden in groepen ingedeeld en krijgen begeleiding of de beste leermethoden om hun taalvaardigheid te verbeteren.

Het doel van de competitie is om deze jaarlijks te organiseren en het zou gewaardeerd worden als meer scholen uit de regio deelnemen. Volgens de schrijver van het dictee, Raymond Serre, zijn scholen niet altijd enthousiast over het idee van een dictee, maar het biedt wel een goede evaluatie van de Nederlandse taalkennis en kan leiden tot verbetering. Het gaat niet om het kennen van ingewikkelde woorden, maar vooral om het leggen van een goede basis voor jongeren, zodat ze vlot kunnen communiceren. “Als je spreekwoorden gebruikt, zorg er dan voor dat mensen begrijpen wat ze betekenen,” voegt hij eraan toe. Serre hoopt het evenement uit te breiden en een breder publiek te bereiken.

Ook de leerlingen van het Comenius College zijn verheugd met hun overwinning. Als beloning kregen ze allemaal een puzzel van de commissie en de organisatoren. Nicolas (17) vond het een uitdagende ervaring om deel te nemen en te winnen. Hoewel hij in de toekomst niets met taal zal doen, ziet hij het als een waardevolle ervaring. Ze hebben veel geoefend en zien het als een stimulans om hun Nederlandse niveau te verbeteren. “Met slechts één fout werd Randy van Halen uit Dordrecht gekroond tot de grote winnaar van de avond. ”Een indrukwekkende prestatie voor de student”

Sen Klassie

Ik ben Sensile Klassie en ben 22 jaar. Ik studeer Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht, op dit moment werk ik samen met mijn klas als redactie voor SVJ-media met als regio Hilversum.Ik vind buitenland Journalistiek en misdaad journalistiek het interessants. In de toekomst kijk ik ernaar uit een nieuwslezer te worden of onderzoeken te doen. Je vindt hier artikelen terug waar ik de lezers op een heel pakkend manier wil bereiken en iedereen een stem kan geven.