Hilversum

Remembering Mandela expositie in Museum Hilversum

De Zuid-Afrikaanse anti-apartheid strijder en politicus Nelson Mandela is 5 december exact 10 jaar geleden overleden. Museum Hilversum gaat terug in de tijd met foto series van Gideon Mendel en Ilvy Njiokiktjien.

De Nederlandse fotograaf Ilvy Njiokiktjien laat met haar foto serie de impact van Mandela’s overlijden zien. Daarnaast zorgen de foto’s van de Zuid-Afrikaanse fotograaf Gideon Mendel voor de herinneringen aan de eerste vrije, niet-raciale verkiezingen in 1994 waarbij het ANC (Afrikaans Nationaal Congres) met aan het hoofd Nelson Mandela aan de macht kwam.

Fleur van Muiswinkel, hoofd van het museum, heeft samen met Ilvy de expositie vormgegeven. ‘We willen hiermee ook vooral laten zien hoe belangrijk en groot de impact van Mandela is geweest, zeker voor de jongere mensen die Mandela niet hebben meegemaakt.’

Ook is er een samenvatting te lezen over de huidige economie en politiek binnen Zuid-Afrika afkomstig uit een tekst geschreven door de Duitse journalisten Bartholomaus Grill en Fritz Schaap.

Wikke Olivier

Wikke Olivier (2004) is vooral geïnteresseerd in het creatieve deel van producties maken. Als eerstejaars student aan de HU School voor Journalistiek houdt hij zich bezig met zijn kennis en perspectieven te vebreden. Buiten de opleiding is hij werkzaam in de retail. Hij wil producties maken die mensen aan het denken zetten.